75 éves a hazai kisvasút, amely minden nap üzemel | Sokszínű

A balatonfenyvesi kisvasút a régi időkben jelentős volumenű áruszállítást is végzett.
A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút építése 1950 tavaszán vette kezdetét, helyszíne pedig a Balaton egykori legnagyobb öblét, a Nagyberek területét ölelte fel, amely Balatonfenyves és a jelenlegi Imremajor között húzódik.
Az 1950-es évek elején, a monumentális építkezések során számos politikai elítélt is részt vett a munkálatokban. A kisvasút első munkavágányait 600 mm nyomtávolsággal alakították ki, amit 1952-től a végleges, 760 mm-es pályák követtek. Az ideiglenes vágányokon kezdetben lovakkal végezték a szállítást, később pedig motoros vontatókat alkalmaztak. A 760 mm-es nyomtávú vágányokon először gőzmozdonyokat állítottak üzembe, majd ezt követően motoros mozdonyok is megjelentek a szállítási feladatok ellátásában.
A kiterjedt hálózaton három átrakó állomás létrehozását tervezték, ahol az áruk nagyvasútról való átszállítása zajlott volna. Ezek közül azonban csupán a balatonfenyvesi állomás valósult meg. Itt, 1953 és 1954 között, felépült a vonalhálózat irányításáért felelős forgalmi épület, valamint egy vontatási telep is, amely a járművek karbantartását és javítását szolgálta.
Az áruszállítási feladatokra tervezett kisvasúton már 1955-ben szükség személyszállító kocsikban megkezdték az utasok szállítását, majd 1956-tól megindult a menetrendi személyszállítás is. A területen található majorok lakosságát ezzel vitték munkába, iskolába, orvoshoz és szórakozni az Imremajorban felépült 500 személyes színházterembe.
A kisvasút hosszú időn át nagymértékű áruszállítást végzett, amely az 1960-as években meghaladta az évi 130 ezer tonnát. Az 1970-es évek elejétől az áruszállítás fokozatosan csökkent, az utolsó tehervonat 1990. május 14-én közlekedett.
Az 1980-as évek közepétől a turistaforgalom jelentős növekedésnek indult, ami új kihívások elé állította a vasúti közlekedést. Ekkor érkeztek a pályára a korszerű, nagy befogadóképességű Mk48-as dízelmozdonyok, valamint a nosztalgiavonatok számára egy 490-es gőzmozdony is, amely a régmúlt idők varázsát idézte meg. Az utasok kényelme érdekében 1987-ben a csisztai vonal egy kilométerrel hosszabbodott, így a fürdőhöz közel egy háromvágányos állomás létesült, amely Csisztagyógyfürdő néven vált ismertté. Ez a fejlesztés nemcsak a helyi közlekedést, hanem a turizmus fellendülését is szolgálta, lehetővé téve, hogy még többen felfedezhessék a gyógyfürdő kínálta lehetőségeket.
Pillanatok a kisvasút életéből
A pálya állapota az 1990-es évek végére drámaian romlott, és gyakran a megszüntetés réme lebegett felette.
A pálya kedvezőtlen műszaki állapota következtében 2002-ben felfüggesztették a személyszállítást a Csisztagyógyfürdő és Táska közötti vonalon, így a rendszeres forgalom csupán a Balatonfenyves és Somogyszentpál közötti szakaszon maradt fenn.
A vonatok a 14 km-es távot 25 km/h sebességgel teszik meg, így Somogyszentpál állomásra 40 perc alatt érkeznek meg. Ezen az úton az utasok a Nagyberek lenyűgöző állat- és növényvilágának szépségeiben merülhetnek el. Az oda-vissza közel másfél órás vonatozás remek lehetőséget kínál a felnőtteknek és a gyerekeknek, hogy egy kis időt együtt töltsenek, miközben élvezik a természet csodáit.
A személyszállítási feladatokat 2012. szeptember 1-je óta a MÁV-START látja el. A vonatok Balatonfenyves GV és Somogyszentpál állomások között közszolgáltatási keretek között járnak.
A somogyszentpáli vonalon 2018-ban és 2019-ben végeztek pályafelújítást, a 2002. óta nem üzemelő csisztafürdői vonal teljes újjáépítését 2020 tavaszán kezdték meg és 2021. július 1-jén nyitották meg a mintegy 8 kilométeres új pályát, mellyel elérhető a híres buzsáki gyógyfürdő.
Minden évben, az adventi időszakban fényvonatként közlekedik a kisvasút
Az érintett önkormányzatok által elnyert támogatás révén három állomásépület modernizálása valósult meg, ezzel is szolgálva a folyamatosan növekvő utasforgalmat. A felújított létesítmények ünnepélyes projektzáró rendezvény keretében kerültek átadásra 2022. február 11-én. A balatonfenyvesi kisvasút központi indítóállomásának épületét teljes mértékben átalakították, így új külsőt és funkciót nyert.
A balatonfenyvesi kisvasút az ország egyedüli olyan kisvasútja, amely lehetővé teszi az utazást az év minden napján, menetrend szerinti járatokkal. (Forrás: MÁV-csoport)
A kisvonatok varázsa országszerte vonzza a turistákat és a természetkedvelőket egyaránt. Talán nem mindenki tudja, hogy Budapest környékén is izgalmas felfedezések várnak ránk, ha kisvasúton utazunk. Ezen kívül a lillafüredi erdei vasút és a gemenci kisvasút is felejthetetlen élményeket nyújt, ahol a gyönyörű tájak és a friss levegő garantáltan elbűvölnek minket.