A Magyar Közút részletesen kifejtette, mi állt a Lázár kastélyának magas költségei mögött.

A Magyar Közút nemrégiben közleményt adott ki, miután az Átlátszó portál kérésére nyilvánosságra hozták a Magyar Falu program keretében végzett útfelújítások adatait. A közzétett információk alapján nem meglepő, hogy az említett munkálatok nem érik el a batidai projekt színvonalát sem költségek, sem pedig kivitelezés terén. Az Átlátszó beszámolója szerint a Lázár János kastélyához vezető 4413-as útnál a felújítási költségek kilométerenként meghaladták az 500 millió forintot.
A Magyar Közút álláspontja szerint az Átlátszó által megfogalmazott állítás, miszerint "egy utat sem újítottak fel olyan alaposan, mint a Lázár János kastélyához vezetőt", valójában többszörös félrevezetés.
Az állítások szerint a cikkben említett ingatlan valójában nem a 4413-as úton található, hanem a 4454-es úton, ahol eddig semmiféle felújítást nem végeztek. Ezen kívül hangsúlyozták, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az elmúlt évek során többször is alkalmazott hasonló technológiát az algyői projekthez, olyan helyszíneken, ahol a gyenge teherbírású altalaj miatt az út károsodott. Az ilyen esetekben az újjáépítés elmaradása nélkül nem lehetett volna tartós és megbízható pályaszerkezetet kialakítani.
A cikkben bemutatott 4413-as út felújított szakaszának fajlagos költsége, amely 500 millió Ft/km-re rúg, nem tűnik ki a hasonló technológiával végzett útfelújítások között. Ezen adatok alapján elmondható, hogy az algyői 4413-as út rekonstrukciója nem csupán nem kiemelkedő költség szempontjából, hanem a legjelentősebb költségekkel járó felújítások közé sem sorolható.
- írták. A Magyar Közút példát is hozott: "Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében 2019-ben a 4127 jelű mellékúton került sor felújításra teljes pályaszerkezet cserével, a felújítás költsége az út hosszára vetítve 500 millió Ft/km. Ugyanebben a vármegyében 2020-ban a 4127 jelű úton történt hasonló felújítás 630 millió Ft/km egységáron. Békés Vármegyében a 4235 jelű mellékút hasonló technológiájú felújítására került sor 2016-ban, amelynek fajlagos felújítási költsége - 2016. évi áron (!) - bruttó 390 millió Ft/km volt."
Ezen kívül kiemelték, hogy az út korszerűsítésére két fő indok miatt volt elengedhetetlen.
A Belügyminisztérium, amely felügyeli a büntetés-végrehajtási intézményeket, kezdeményezte a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézethez vezető bekötőút felújítását. Az úton történő közlekedés során a büntetés-végrehajtási gépjárművek sérüléseket szenvedtek el. Emellett a közeljövőben várhatóan jelentős fejlesztések zajlanak majd az algyői Tisza-híd átépítése és egy új híd megépítése révén. Ezek a munkálatok várhatóan a megyei szinten különösen forgalmas 47-es főút teljes lezárását is szükségessé teszik. Ezen időszak alatt a forgalom elterelése részben a bekötőútra irányul, így ennek az útszakasznak kell majd elviselnie a Szeged és Hódmezővásárhely közötti teljes forgalmat.
A Tisza és a Maros vízgyűjtő területén található 4413-as jelű út környékén a talaj sajátos jellemzőkkel bír, mivel itt térfogatváltozó altalajról van szó. Ez a kötött talajfajta rendkívüli mértékben érzékeny a víz- és fagyhatásokra: nedvesség hatására megduzzad, míg száraz időszakban zsugorodik. Ezen ciklikus változások a pályaszerkezet deformációját idézik elő, ami problémát jelenthet a tartósság szempontjából. A helyzet kezelésére és a jövőbeli problémák megelőzésére a szakemberek hidraulikus kötőanyagok (meszes és cementes) alkalmazásával végezték el a talaj stabilizálását. Ehhez azonban elengedhetetlen volt az egész meglévő pályaszerkezet lebontása, hogy lehetőség nyíljon egy új, megfelelő állékonyságú alap, valamint egy új kötő- és kopóréteg kiépítésére.