Az Európai Unió újabb szankciós lépéseket tervez Oroszországgal szemben, válaszul a balti-tengeren történt kábelrongálásokra.


2022 óta több incidens is napvilágra került a balti-tengeri tengeri kábelek és gázvezetékek körül, amelyeket az EU álláspontja szerint az orosz "árnyékflotta" szándékos rombolásának tulajdonítanak.

Az EU külügyi vezetője közölte, hogy a blokk szankciókat készít elő az általa "árnyékflottának" nevezett Oroszországgal szemben, miután a Balti-tengeren megrongálódott egy Finnországot és Észtországot összekötő tenger alatti elektromos kábel.

Kaja Kallas az X közösségi platformon osztotta meg az Európai Bizottság és a vizsgálatot irányító főképviselő közös nyilatkozatát. A dokumentumban hangsúlyozzák, hogy "a gyanúsított hajó az Oroszország által üzemeltetett árnyékflotta tagja, amely nemcsak a biztonságot fenyegeti, hanem káros hatással van a környezetre is, miközben Oroszország háborús költségeit is támogatja."

Kallas azt is elmondta, hogy az EU megerősíti a tenger alatti kábelek védelmére irányuló erőfeszítéseket, és hozzátette, hogy a regionális áramellátás nem került veszélybe.

Ez az esemény annak a folyamatnak a részeként zajlott le, amikor a finn hatóságok a megrongálódott Estlink-2 elektromos kábel miatt nyomozásba kezdtek, és ennek következtében egy orosz hajót megállítottak.

Ez a Balti-tengeren keresztül biztosítja az áramellátást Finnország és Észtország között, és a hiba szerdán történt.

A finn rendőrség és a határőrség csütörtökön lépett akcióba, amikor átvették a parancsnoki hidat az Eagle S nevű hajón – tájékoztatta a sajtót a helsinki rendőrfőnök, Jari Liukku.

A rendőrség bejelentette, hogy egy hajót finn területi vizeken állítottak meg.

Az Eagle S a Cook-szigetek lobogója alatt hajózik, de a finn vámhatóságok és az Európai Unió végrehajtó bizottsága az orosz árnyéküzemanyag-tankerhajóflotta részeként azonosította.

Ezek a nyugati szankciók kijátszása érdekében beszerzett, elöregedett, homályos tulajdonosi hátterű hajók, amelyek nyugati szabályozású biztosítás nélkül működnek.

Oroszország hajóinak használata környezetvédelmi szempontból komoly kérdéseket vet fel, különösen a balesetek kockázatának fényében. A hajók kora és a biztosítási fedezet hiányosságai tovább fokozzák az aggodalmakat, így érdemes körültekintően mérlegelni a helyzetet.

A gyanú szerint az Eagle S horgonya okozta a kábel sérülését - jelentette az Yle televízió rendőrségi nyilatkozatokra hivatkozva.

Az észt kormány sürgős ülést hívott össze az esemény következményeként.

Az árnyéktankerek "segítenek Oroszországnak olyan pénzeszközök megszerzésében, amelyek az orosz hibrid támadásokat támogatják" - mondta Kristen Michal miniszterelnök egy sajtótájékoztatón.

"Javítanunk kell a kritikus infrastruktúrák ellenőrzését és védelmét mind a szárazföldön, mind a tengeren".

Elmondta, hogy a kábel javítása akár hét hónapig is eltarthat.

"A balti-tengeri infrastruktúra folyamatos károsodása rendszerszintű veszélyt mutat, amely messze túlmutat a csupán véletlen baleseteken" – fogalmazott Alar Karis észt elnök az X platformon.

"Észtország, együttműködve Finnországgal és más NATO-szövetségeseivel, aktívan dolgozik a fenyegetés elhárításán."

A régió államai 2022 óta riadókészültséget hirdettek, miután a Balti-tengeren számos tengeri kábelt és gázvezetéket érintő incidenssorozat zajlott le.

Novemberben két adatátviteli kábel szakadt meg: az egyik a finn és német határ között húzódott, míg a másik a litván és svéd területeket kötötte össze.

Németország védelmi minisztere szerint a tisztviselőknek "szabotázst" kell feltételezniük, de nem szolgált bizonyítékokkal, és nem nevezte meg, hogy ki lehetett a felelős.

Az Északi Áramlat vezetékeket pedig, amely egykor Oroszországból Németországba szállított földgázt, 2022 szeptemberében víz alatti robbanások rongálták meg.

A hatósági nyilatkozatok alapján szabotázs gyanúja merült fel, ezért büntetőjogi eljárás megkezdésére került sor.

Related posts