A kormány bejelentette, hogy jelentős fejlesztések várhatóak a reptéren, amely új lehetőségeket teremthet a közlekedés és a turizmus terén.

A Budapest Airport idén több mint 100 milliárd forint osztalékot tervez kifizetni a részvényeseinek, miközben egy évvel ezelőtt visszanyerte a magyar többségi tulajdonjogot. A kormány szándéka szerint egy gyorsvasút építése valósulhat meg a repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, emellett új áruszállító repülőtér létrehozása is a tervek között szerepel. E fejlesztések célja a személy- és teherforgalom növelése, hiszen a jelenlegi kapacitások a jövőben már nem biztosítják majd a szükséges szintet.
A közelmúltban napvilágot látott, hogy a Budapest Airport Zrt. idén több mint 100 milliárd forintos osztalékot fog kifizetni. Ez a hír különösen figyelemre méltó, tekintettel arra, hogy a reptér többségi tulajdonjoga egy éve ismét magyar kézbe került. Mint azt már tudjuk, a magyar állam 2024. június 6-án írta alá a reptér adásvételi szerződését, ezzel pedig hivatalosan is véget ért az évek óta húzódó tranzakciós folyamat.
A megállapodás szerint az állam 1200 milliárd forintért megvásárolta a Budapest Airport 80 százalékát, ezzel közel két évtized elteltével újra nemzeti többségi irányítás alá került Magyarország legfontosabb repülőtere.
A nemzetgazdasági minisztériumban tartott háttérbeszélgetésen Nagy Márton gazdasági csúcsminiszter kedden kifejtette, hogy két friss kormányzati döntést is bejelentett, amelyek jelentősen átalakíthatják Budapest közlekedési térképét. Az egyik a már régóta tervezett gyorsvasút, amely a Liszt Ferenc repülőteret kötné össze a Nyugati pályaudvarral. A másik, hogy zöld lámpát kapott egy új árufuvarozási reptér létrehozása is.
"Az utasforgalom további növeléséhez két fontos lépés szükséges" - mondta. "Először is, megkezdődött a harmadik terminál építése, amelynek alapkövét ősszel fogják letenni. Másodszor, a reptér elérhetőségének javítása is elengedhetetlen."
A gyorsforgalmi út nemcsak kiszélesedik és megújul, hanem mostantól egy kötöttpályás, azaz vasúti kapcsolat előkészítése is elkezdődik. A kormány tervei között szerepel, hogy Kőbányától közvetlen vasúti összeköttetés létesüljön a repülőtérhez. A projekt költségeit körülbelül 1 milliárd euróra becsülik, és a megvalósítást koncessziós formában tervezik végrehajtani.
A gyorsvasút fejlesztése mellett a kormány egy új áruforgalmi terminál létrehozásáról is határozott, melynek célja a légi teherszállítás további növelése. Nagy Márton rámutatott, hogy az utóbbi évek során a budapesti repülőtér áruforgalma 14 százalékkal bővült. Jelenleg a fővárosi reptér már nagyobb légi teherforgalmat kezel, mint a müncheni vagy a bécsi repülőtér, ami kiemelkedő teljesítménynek számít a régióban.
A miniszter véleménye világos: a légijárművek teherszállítási forgalmának fokozása a cél, amelyhez nélkülözhetetlen egy modern, kifejezetten árufuvarozásra tervezett terminál létrehozása. Ezzel a lépéssel Budapest pozíciója a regionális logisztikai piacon új impulzusokat kaphat.
A miniszter hangsúlyozta, hogy bár az utasforgalom növelésére irányuló fejlesztések már elindultak, ezek hosszú távon kihatással lehetnek a teherszállításra a repülőtéren. "A Cargónak nem jut majd hely" - emelte ki Nagy Márton, utalva ezzel arra, hogy a Budapest Airport kapacitásai korlátozottak, és az utasszállító gépek számának folyamatos növekedése végül teljes mértékben lefoglalhatja a meglévő infrastruktúrát, beleértve a kifutópályákat is.
A miniszter szerint, ha nem lépnek időben, a Cargo-repülőgépek egyszerűen nem fognak tudni leszállni Budapesten. Ez is indokolja az új áruforgalmi reptér mielőbbi megépítését, amely tehermentesítheti a fővárosi légikikötőt, és hosszú távon biztosíthatja Magyarország versenyképességét a légi logisztika terén.