Donald Trump váratlan döntést hozott, és úgy tűnik, hogy csökkenti az autóiparra kivetett vámokat. Mi állhat a háttérben, és milyen hatással lehet ez az iparágra?


Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, újabb lépést tett kereskedelmi politikájának finomítása érdekében: csökkentette az autóiparra nehezedő vámterheket, így átmenetileg könnyebbséget nyújtva az iparág szereplőinek. A bejelentést egy Michigan állambeli nagygyűlés keretein belül tette, miközben továbbra is hangsúlyozza elkötelezettségét a gyártókapacitások hazatelepítése mellett.

Egy új szabályozás értelmében a külföldön előállított autókra korábban bevezetett 25%-os vám nem halmozódik össze más, például az acélra és alumíniumra kivetett vámokkal, valamint a fentanil-kereskedelem miatt Kanada és Mexikó ellen bevezetett intézkedésekkel sem. Továbbá, az autógyártók bizonyos esetekben jogosultak lehetnek arra, hogy visszaigényeljék az év eleje óta befizetett díjakat - számolt be róla a The Wall Street Journal.

„Csak egy apró támogatás” – jegyezte meg ironikus hangsúllyal Trump az újságíróknak. „Csupán az volt a szándékunk, hogy megkönnyítsük számukra ezt az átmeneti időszakot, hogy valóban élvezhessék.”

A kormányzat ezen felül egy kompenzációs mechanizmust is létrehoz, amely lehetőséget biztosít az autógyártók számára, hogy a külföldi alkatrészekre kivetett 25%-os vám egy részét visszatérítsék.

A törekvésünk: extra időt biztosítani, hogy a hazai iparág számára megfelelő beszállítókat fedezhessünk fel.

Az intézkedés kizárólag a teljes járműveket előállító vállalatok számára érhető el, ami azt jelenti, hogy az alkatrészgyártó beszállítók nem vehetnek részt a kompenzációs programban. Ugyanakkor a külföldi autógyártók, akik az Egyesült Államok területén működő gyártóüzemmel bírnak, szintén élvezhetik a kedvezményeket.

A Fehér Ház falai között megrendezett sajtótájékoztatón Scott Bessent pénzügyminiszter a következőképpen nyilatkozott:

A döntés az elnök elkötelezettségét jelzi a gyártás hazahozatala iránt az Egyesült Államokba. Célunk, hogy az autógyártók gyorsan és hatékonyan reagáljanak a változásokra, ezzel új munkahelyeket teremtve a helyi közösségek számára.

Az iparág szereplői üdvözölték az enyhítéseket, amelyek új reményeket hoznak. Jim Farley, a Ford vezérigazgatója megjegyezte, hogy "ezek a lépések hozzájárulnak a vámok autógyártókra, beszállítókra és vásárlókra gyakorolt hatásának mérsékléséhez". Mary Barra, a General Motors vezetője is hangsúlyozta az elnökkel való sikeres együttműködés fontosságát, amely elősegíti az iparág fejlődését.

Az elmúlt hónapok során a háttérben intenzív lobbitevékenység és iparági nyomásgyakorlás bontakozott ki, ahogy az autógyártók aggódni kezdtek az új vámok lehetséges következményei miatt. A szakértők, köztük a Morgan Stanley elemzői, arra figyelmeztetnek, hogy ezek a változások jelentős áremelkedést idézhetnek elő az autópiacon.

Trump továbbra is határozottan kiáll Kína ellen: az ázsiai országra még mindig érvényesek a magas, akár 145 százalékos vámterhek. Ez a lépés is része annak a széleskörű stratégiának, amelynek célja, hogy az elnök nyomást gyakoroljon a nemzetközi kereskedelmi partnerekre, miközben az amerikai ipar védelmét prioritásként kezeli.

Mint azt korábban megírtuk, a kormányzat új illetékei hatalmas csapást mérnek a Ford és a General Motors eredményeire, és az egész iparágban létszámleépítésre kényszerítik a cégeket.

Az autóipari vállalatok és beszállítóik vezetői új stratégiákat dolgoznak ki, hogy hatékonyan reagáljanak a frissen bevezetett vámokra. Eközben jogi tanácsadóik elemzik a helyzetet, hogy kiderüljön, végül ki fogja állni a költségeket.

A múlt héten egy beszállítónak címzett levelében a GM világossá tette, hogy a növekvő költségek és a romló piaci körülmények ellenére a beszállítók felelőssége a szerződéses kötelezettségek betartása nem csökken. A levélben hangsúlyozták, hogy a GM-nek "nincs kötelezettsége" arra, hogy a vámok által okozott áremeléseket figyelembe véve többet fizessen a beszállítóknak.

(Borítókép: A Ford chicagói összeszerelő üzeme 2019. június 24-én Chicagóban, Illinois államban. Fotó: Scott Olson / Getty Images)

Related posts