Radikálisan módosítja a KRESZ-t a kormány: átalakulnak a sebességhatárok, és új közlekedési táblák jelennek meg az utakon.

A kormány átfogó változtatásokat tervez a KRESZ szabályaiban - értesült róla a Telex. Az új tervezet számos frissítést hoz a gyalogosok, kerékpárosok, elektromos rollerek használói és autósok számára, továbbá a motorosok védőfelszereléseinek kötelező használatát is érinti.
A Telex birtokába jutott egy kormányzati munkaanyag, amely szerint
Jelentős átalakulások előtt áll a közúti közlekedés szabályozása, amelyek várhatóan komoly hatással lesznek a közlekedési szokásokra.
Ez nem meglepő, hiszen már egy ideje tudni lehetett, hogy a KRESZ "reformja" a láthatáron van, de a részletek eddig elérhetetlenek voltak. A körülbelül 27 oldalas tervezet az elmúlt egy év szakmai előkészítésének gyümölcseként született meg, amelyben 100 közlekedési szakértő és 70 különböző szervezet közreműködött.
Az új szabályozás célja, hogy a jelenlegi, nehezen átlátható KRESZ-t egy korszerűbb, a mai közlekedési szokásokhoz jobban igazodó jogszabály váltsa fel. A nemzetközi jogrendbe illeszkedő alapvető szabályok, valamint a közlekedési táblák és jelzőlámpák jelentése változatlanul maradna.
A tervezet számos új elemet tartalmaz a közlekedésbiztonság javítása érdekében:
Az autósokra vonatkozó szabályok is változnának.
Autóúton akár 120 km/órás, autópályán pedig egyes szakaszokon 140 km/órás sebességhatárt is megengedhetnének.
A teherautók, buszok és az utánfutót vontató járművek sebességhatárát is szeretném megemelni.
A cipzárelv bevezetése kulcsfontosságú lépés lehet a forgalom zökkenőmentesebbé tételében.
- olvasható a dokumentumban. Ez azt jelentené, hogy amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, az egyenesen haladó sávban közlekedőknek kellene engedniük a megszűnő sávról érkezőket.
A kerékpáros közlekedés szabályai is átalakulnának. 14 év alatti fiatalok számára kötelezővé válna a bukósisak viselése, hogy növeljük a biztonságukat. Emellett bevezetésre kerülne a "vegyes használatú sávrész" fogalma, amely az úttest jobb szélén helyezkedne el, így lehetővé téve a kerékpárosok és a gyalogosok zökkenőmentes együttműködését. Az elektromos járművek esetében is új előírások lépnének életbe, amelyek a teljesítményük alapján különböztetnék meg a kisméretű és a nagyobb teljesítményű modelleket, biztosítva ezzel a közlekedés biztonságát és hatékonyságát.
A javasolt tervezet új irányvonalakat hozhat a jogosítvány megszerzésének menetében. A tervek között szerepel a szimulátoros oktatás bevezetése, ami lehetőséget adna a gyakorlásra biztonságos környezetben. Emellett a családtagok általi vezetés is megvalósulhat, ha bizonyos előírásoknak megfelelnek.
A javaslat több izgalmas módosítást is magában foglal, mint például kerékpáros utcák létrehozása, gyalogos- és vegyes forgalmú zónák kialakítása, továbbá új közlekedési táblák bevezetése. Jelenleg a tervezet egyeztetés alatt van, és csak a végleges verzió elfogadása után válik érvényessé az új KRESZ.
A látni és látszani elv jegyében felmerült, hogy lakott területen is előírnák a tompított fényszóró kötelező használatát azokon az autókon, amelyeken nincs nappali menetfény. A jelenlegi szabály szerint ez most csak lakott területen kívül kötelező mindig, valamint éjszaka és rossz látási viszonyok közt mindenhol.