Megérkezhet az áramfejlesztőkkel felszerelt elektromos járművek új korszaka.


A tisztán elektromos járművek elterjedése egy kicsit megtorpant, de nem kell csüggedni: a fedélzeti generátorok új lehetőségeket kínálhatnak, hogy a szegmens átvészelje ezt a nehezebb időszakot.

A Hyundai kora ősszel jelentette be, hogy két éven belül egy új hajtáslánc-opcióval pővíti portfólióját: megjelennek kínálatában a hatótávolság-növelő áramfejlesztővel szerelt elektromos járművek (EREV.) Hasonló fejlesztésre készülnek a Stellantis észak-amerikai márkái (Jeep és RAM), valamint a BMW és a Volvo is - ez utóbbi egyébként már 2011-ben bemutatta egy ilyen rendszer vázlatát.

Kínában a technológia már a mindennapi élet szerves részévé vált. A BYD, az Xpend és a Nio is kínál elektromos hatótávolság-növelő (EREV) modelleket, akárcsak a Leapmotor, amely a Stellantis portfóliójában található. Azonban a Li Auto kiemelkedik a mezőnyből, hiszen jelenleg még nem elérhető Európában, de ez könnyen változhat, ha a kontinens is felfedezi a hatótávolság-növelők előnyeit – és erre egyre nagyobb az esély.

Az EREV (extended range electric vehicle) vagy REEV (range extender electric vehicle) kifejezés olyan innovatív technológiát takar, amely a tisztán elektromos hajtásláncot egy kiegészítő erőforrással bővíti. Ennek a megoldásnak a célja, hogy a jármű elektromos hatótávolságát növelje, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy hosszabb utakat tegyenek meg anélkül, hogy aggódniuk kellene az akkumulátor töltöttsége miatt. Az EREV rendszerek esetében a belső égésű motor kizárólag a töltés fenntartására szolgál, így minimalizálva a károsanyag-kibocsátást és maximalizálva az elektromos üzemmód előnyeit.

satlakoztatnak egy áramfejlesztőt: egy belső égésű motort, amely nem a kerekeket hajtja, hanem egy generátort, amely tölti az akkumulátort. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a benzinmotor állandóan optimális üzemi tartományban működjön, minimális fogyasztással, zajjal és rezgéssel, miközben a hajtásról a villanymotorok gondoskodnak.

A hibridek esetében a villanymotor kiegészíti a belső égésű motort, míg a hatótávolság-növelős járművek valójában elektromos autók, ahol a benzinmotor csupán támogató szerepet játszik. Így a teljes hibrid modellek kezdték meg az elektromos járművekre való áttérést, míg az EREV típusú autók a transzformáció folyamatának utolsó előtti lépcsőfokait képviselik.

Az EREV technológiák térnyerésében fontos szerephez juthatnak olyan, erre a területre szakosodott beszállítók, mint a DeepDrive. A BMW és a Volkswagen-csoport által egyaránt támogatott start-up vállalkozás jelenleg a világ tíz legnagyobb autógyártójából nyolccal dolgozik együtt, méghozzá nem kísérleti, hanem sorozatgyártású technológiákon.

A vállalat nemrégiben bemutatott egy innovatív, rendkívül kompakt dupla forgórészes generátort, melyet kifejezetten az EREV járművek igényeihez terveztek. Ez az egyedülálló egység közvetlenül a főtengelyre rögzíthető, és nemcsak indítómotorként funkcionál, hanem aktívan hozzájárul a rezgések csillapításához is.

Az ilyen, kulcsrakészen elérhető megoldások sok autógyártó számára jelenthetnek üdvözítő lehetőséget, akik az utóbbi években jelentős erőfeszítéseket tettek az elektromos járművek fejlesztésére, de mostanra elvesztették piaci pozíciójukat. Ennek hátterében részben a kormányzati támogatások csökkenése, akár teljes megszűnése áll, másrészt pedig az a tény, hogy a töltőinfrastruktúra fejlődése továbbra is elmarad a szükséges ütemtől, ami megnehezíti a villanyautók kényelmes használatát hosszabb utakon.

A hatótávolság-növelő koncepciója valójában nem újkeletű: az első ilyen járművet Ferdinand Porsche és Jacob Lohner alkotta meg 1901-ben. Ezt követően azonban a rendszer hosszú időre a feledés homályába merült. Csak 2012-ben tért vissza a gyártás világába, amikor a Chevrolet Volt (más néven Opel Ampera) piacra került. Azóta más gyártók, mint a BMW i3, a Mazda MX-30 és a Nissan e-Power is felfedezték ezt az innovatív megoldást, és alkalmazták a saját hajtásláncaikban.

Related posts