Ezek az európai autógyárak állnak a legnagyobb kockázatnak kitéve.


A Ford kölni gyára, amely évtizedek óta a vállalat európai tevékenységének középpontjában áll, jelenleg csupán 5 százalékos kihasználtsággal működik.

Az európai autóipar az elmúlt években jelentős versenyképességi kihívásokkal nézett szembe, különösen Kína és Észak-Amerika piacain. A magas gyártási költségek miatt több autógyár is alacsony kihasználtsággal működik, vagy tartósan veszteséges. Bár az európai újautó-piac 2024-ben enyhén, 0,8 százalékkal bővült, a válság jelei továbbra is egyértelműek - írja az Autopro.hu oldal.

A német Automobilwoche legfrissebb jelentése alapján a 108 európai, török és észak-afrikai autógyár közül összeállították a húsz legjobban és legrosszabbul teljesítő vállalat listáját a nyereség szempontjából. Érdekes módon a magyarországi gyárak egyik listára sem kerültek fel, viszont a szomszédos országokból találhatunk képviselőket mindkét csoportban.

A négy legnagyobb veszteséget könyvelő autógyár vagy átalakulási folyamaton megy keresztül, vagy teljesen elvesztette gyári funkcióját. Ezen vállalatok kihasználtsága 2024-re 10% alá csökkent.

A Renault flins-i gyárának teljesítménye a legrosszabbul alakult, mindössze 1%-os kihasználtsággal és -98%-os nyereségcsökkenéssel zárta az időszakot. Ezzel szemben a Ford kölni üzeme is gyenge eredményeket mutatott, 5%-os kapacitáskihasználtsággal és 92%-os nyereségcsökkenéssel. A Tata brit Castle Bromwich gyára sem teljesített jobban, csupán 2%-os kihasználtságot ért el, ami 88%-os veszteséget eredményezett.

A top 10 legrosszabbul teljesítő üzemek közé tartozik még a Mercedes-Benz (Smart) hambachi, a Valmet finn, a Fiat cassinói, a Stellantis rennes-i, a Volkswagen emdeni, a Fiat melfi-i és a Stellantis brit, Ellesmere Portban található gyára. Ezek az üzemek 2019 óta 70-80%-os visszaesést szenvedtek el, kapacitáskihasználtságuk 10-30% között mozog.

A Stellantis marokkói, kentirai gyárának teljesítménye lenyűgöző módon 700%-kal emelkedett a 2019-es adatokhoz képest. Tavaly 179 ezer autót gyártottak, ami a gyár kapacitásának 90%-os kihasználtságát tükrözi. Ezzel szemben a Fiat Mirafiori üzem, amely csupán 17%-os kapacitással működik, szintén kiemelkedő, 555%-os bevételnövekedést ért el. A zwickaui VW gyár pedig 318 ezer autó legyártásával és 88%-os kihasználtsággal a harmadik helyen zárta az évet.

A régiónk ipari táját színesebbé tette a Tata (JLR) nyitrai üzeme, amely lenyűgöző, 170%-os bevételnövekedéssel zárta az évet. Ezen kívül a Kia zsolnai gyára is kiemelkedett, 17%-os bevétel növekedésével. A Škoda cseh főüzeme nem csupán a régió, hanem az iparág egyik legnagyobb szereplője, hiszen 500 ezer legyártott autójával a legmagasabb darabszámot produkálta. Romániából a Ford craiovai gyára is figyelemre méltó teljesítménnyel büszkélkedhet, hiszen 225 ezer autót állítottak elő, és a bevételük 60%-os növekedést mutatott.

Related posts