Bár a gazdasági helyzet talán nem a legkedvezőbb, Orbán Viktor mégis sikeresen kihasználta a lehetőséget, hogy elsőként emelkedjen a magasba.


Folytatódik a Lájkok Ligája az Index oldalain, ahol a magyar pártok vezetőit állítjuk egymás elé hónapról hónapra, hogy nyomon követhessük, kinek a követőtábora gyarapodik, vagy éppen csökken a közösségi médiában. Természetesen a gazdasági és társadalmi események mind-mind befolyásolják, hogy ki hogyan teljesít a Facebookon vagy az Instagramon. De vajon miért tapasztalhatunk rekordnövekedést a TikTokon? Megtaláltuk a választ!

Elemzők véleménye szerint az elkövetkező kilenc-tíz hónapban a hazai közéletben nem várható pihenőszakasz, ami egy új és szokatlan jelenség. Általában a nyári időszakra a kedélyek lecsillapodnak, de tavaly nyáron Magyar Péter országjárása, valamint kórház- és vasútállomás-látogatásai igencsak felpezsdítették a politikai életet. Most pedig a Tisza Párt elnöke bejelentette, hogy nem tervez nyári lazítást, hanem egy hosszú országjárásra készül, amely októberig tart.

A Tisza mellett más események is élénkítik a közéleti diskurzust, hiszen a kormánypártok a gyülekezési és az átláthatósági törvénytervezetek révén komoly vitatémákat kínálnak. Eközben Hadházy Ákos folytatja a tüntetéseit, amelyek egyre inkább a figyelem középpontjába kerülnek. Június 28-án pedig Budapest történetének legnagyobb Pride-felvonulását sikerült megrendezni, amelyet számos előzetes tiltás és Orbán Viktor miniszterelnöki figyelmeztetése sem tudott megakadályozni. Az esemény utóhatásai valószínűleg hetekig érezhetők lesznek, tovább színesítve a társadalmi diskurzust.

Viszont itt a Lájkok Ligájában mindez csak másodlagos - pontosabban kiváltó oknak tekinthető -, ugyanis nem az a lényeg, hogy melyik pártvezér mikor mit mondott vagy tett, hanem az, hogy ez hogyan hatott a közösségi oldalain gyülekező - rosszabb esetben fogyatkozó - követőbázisára. Szóval merüljünk el a közösségi médiában pár percre, és vizsgáljuk meg, hogyan állnak kiemelt politikusaink a Facebookon, az X-en, az Instagramon, a TikTokon és a YouTube-on.

Kezdjük azzal a jelentős változással, amely már az elején megmutatkozik: június 2-án Dobrev Klára vette át a Demokratikus Koalíció elnöki posztját, ami azt jelenti, hogy búcsút intettünk Gyurcsány Ferencnek. Klára, mint utód, a párt új irányvonalát képviseli, azonban jelenlegi helyzete nem éppen rózsás, hiszen jóval kevesebb követővel bír, mint elődje, Gyurcsány, bármelyik platformot is nézzük. Ez a helyzet talán kedvező lehet a politikai verseny szempontjából, hiszen az alsóházban erősebb rivalizálás alakulhat ki a jobb helyekért.

Orbán Viktor továbbra is toronymagasan vezet, ráadásul júniusban meg is lódult egy kicsit, ugyanis a májusi ötezer után most csaknem kilencezerrel gyarapodott követőinek száma. Viszont még ez is lassúnak tűnik, hiszen a Tisza-vezér tartja a havi 20 ezer körüli ugrásokat felfelé, ezzel pedig hónapról hónapra csökken a különbség közte és a miniszterelnök között.

Júliusban akár a 600 ezres követőszámot is ünnepelheti Magyar Péter, de a június nem az ő hónapja volt. Márki-Zay Péter viszont úgy tűnik, remekül teljesített a Deák Dániellel folytatott vitában, hiszen közel 8000 új követőt szerzett, és ezzel sikerült átlépnie a 200 ezres határt is. Ezzel ő lett a liga történetében az ötödik személy, aki elérte ezt a figyelemre méltó mérföldkövet, Gyurcsánnyal együtt.

Az alsóház politikai palettáján Kovács Gergely népszerűsége továbbra is szárnyal, hiszen júniusban ötezer új lájkot szerzett, ami kiemelkedő növekedést jelent. Eközben Tompos Márton eltökélten igyekszik fenntartani a Momentum lendületét, hiszen az első nyári hónapban kétezer új követővel bővült a tábora. Érdemes megemlíteni Komjáthi Imrét is (MSZP), aki hat hónapnyi kitartó munkája révén újabb ezer követőre tett szert, így végre átléphette a 15 ezres határt.

Az X platformon valójában sosem töltünk el túl sok időt, mert egyszerűen nincs értelme. Orbán Viktor az egyetlen olyan szereplő, aki valóban látható bázissal bír Elon Musk közösségi terén. A többiek annyira lemaradtak, hogy évek, sőt évtizedek szükségesek ahhoz, hogy - ha a jelenlegi tendencia megmarad - egy érdemi versenyhelyzet alakulhasson ki, miközben a kormányfő gyakorlatilag stagnál.

Az újonnan csatlakozó Dobrev Klára jelenleg kicsivel több mint 2400 követővel büszkélkedhet, ami elegendő ahhoz, hogy az ötödik helyen álljon Toroczkai László, Márki-Zay Péter és Magyar Péter mögött. A többi jelölt követőtáborának mérete annyira elhanyagolható, hogy szinte észrevétlenek a közösségi platformon. Érdemes megemlíteni, hogy Kovács Gergely végre sikeresen túllépett a hónapok (vagy talán évek?) óta stagnáló öt követős állapotán, és már nyolc feliratkozót tudhat magáénak.

Az Instagram, a Meta kisebb platformja, újra izgalmas eseményekkel szolgált. Orbán Viktor örömmel ünnepelhette 250 ezer követőjét, míg Magyar Péter elérte a 200 ezres mérföldkövet. Márki-Zay Péter 30 ezer, Kovács Gergely pedig 10 ezer követőt tudhat magáénak. Azonban a tendencia is figyelemre méltó: míg a miniszterelnök júniusban mindössze háromezer lájkot gyűjtött össze, addig a Tisza-vezér 12 ezer lájkkal büszkélkedhet. Ez alapján könnyen előfordulhat, hogy még a nyár folyamán beéri a kormányfőt.

Dobrev itt csaknem 14 ezres táborral érkezett a versenybe, ami itt is az ötödik helyet jelenti a DK elnökének, viszont ha a Kétfarkú Kutya Párt hegyvidéki polgármestere így folytatja tovább, akkor még az is lehet, hogy jövő hónapban ez már csak a hatodikra lesz elég. Ungár Péter taktikusan fogyasztja a táborát, Szabó Rebeka pedig elszipkázza tőle azt a havi hat-nyolc lemorzsolódót.

A TikTok napjainkban talán a legizgalmasabb közösségi média platform, ahol a verseny a népszerűségért rendkívül kiélezett – különösen azóta, hogy Magyar átvette a vezetést. Az utóbbi időszakban a kormányfő is figyelemre méltó számokat produkált. Júniusban például közel 15 ezer új követőt szerzett, amivel visszaadhatta volna magának az elsőbbséget, de a Tisza-vezér még ennél is figyelemreméltóbb teljesítményt nyújtott, hiszen több mint 16 ezer embert nyert meg maga mellé a platformon. Ezzel nemcsak megőrizte, hanem tovább is növelte a kétük közti távolságot.

A Demokratikus Koalíció itt is hatalmasat esett vissza az elnökváltással, ugyanis Gyurcsán épphogy megünnepelte a százezres álomhatárt, kiszállt a játékból, Dobrevnek pedig mindössze tízezer követője van jelenleg a fiatalok kedvenc platformján. Hiába, ha nem áll neki Minecraftozni vagy főzni élő adásban, nehéz lesz utolérnie volt férje teljesítményét.

Végül elérkezünk az utolsó platformhoz, a YouTube-hoz, amely valóban izgalmas színtér. Itt Toroczkai László már régóta uralja a mezőnyt, és érdekes módon Orbán Viktor soha nem tudta őt komoly kihívás elé állítani. Toroczkai 280 ezer fős tábora mögött magabiztosan halad, míg a második helyen Magyar Péter "csak" 243 ezer feliratkozóval rendelkezik, így ő a második legnépszerűbb a platformon.

Orbán Viktor a harmadik helyen szintén kétezer új támogatóval gazdagodott, míg Vona Gábor a negyedik pozícióban hasonlóan teljesített. Márki-Zay Péter az ötödik helyen három új szimpatizánssal büszkélkedhet. A DK viszont jelentős visszaesést szenvedett el, hiszen Gyurcsány Ferenc 46 ezres követőtábora helyett Dobrev Klára csatornája már csak háromezer alatti népszerűséggel bír, ami arra utal, hogy a pártnak még hosszú időbe telik, mire versenyre kelhet a többi résztvevővel.

Related posts