Hihetetlen, de a Toyota hibrid technológiája már 60 éve létezik! Ezt a forradalmi megoldást egy kicsi, aranyos sportkocsi mutatta be először - mi pedig körbejártuk és megörökítettük minden szögből!


Közvetlen kapcsolatba kerültünk a japán gyártó első hibrid modelljének inspiráló alapját jelentő, elbűvölő Toyota Sports 800-zal.

Ha a klasszikus Toyota sportkocsik kerülnek terítékre, szinte mindenkinek eszébe jut az a legendás 2000GT, amely még a James Bond filmekben is feltűnt. Ez a különleges modell 1967 és 1970 között mindössze 351 példányban készült el, és ma már olyan magas áron kelhet el, hogy sok esetben a vételára több százmillió forintra rúghat.

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a Toyota nem az első sorozatgyártású sportkocsiját mutatta be, amikor a híres modellekre gondolnak. A megtisztelő címet valójában az 1965 és 1969 között összesen 3131 példányban készült kompakt Sports 800 modell érdemelte ki.

Sokan talán nem is sejtik, hogy ebből a lenyűgöző japán miniautóból született meg a Toyota első hibrid modellje, amely mára a hibrid technológia egyik vezető szereplőjévé emelkedett.

A párizsi Rétromobile 2025 rendezvényen élőben megcsodált Sports 800 különleges hibrid változata egyedülálló hajtásláncának fejlesztése 60 évvel ezelőtt, 1965-ben indult. A végleges, egyetlen példányban készült autót pedig az 1977-es Tokiói Autószalonon mutatták be a közönségnek.

A különlegesség szívében egy kompakt és könnyű 30 lóerős gázturbina pulzál, amely egy generátort működtet. Az így előállított elektromos energia a vezérlő rendszeren keresztül jut el a középen elhelyezett villanymotorhoz, valamint a hátsó részben található akkumulátorhoz. A motor pedig egy innovatív, kétfokozatú váltón keresztül biztosítja a hajtást a hátsó kerekek számára.

A mindössze 3,58 méter hosszú, 1,47 méter széles és 1,18 méter magas kisautó 1 tonnát nyom a mérlegen, és a hibrid technika révén szerényebb a fogyasztása a normál hajtásláncú Sports 800-énál.

A hétköznapi kivitel szívét egy 790 köbcentiméteres, két hengeres, léghűtéses boxermotor adja, amely 45 lóerős teljesítményével igazi dinamizmust csempész a vezetés élményébe. A motor ereje egy négyfokozatú kézi váltón keresztül jut el a hátsó kerekekhez, biztosítva ezzel a gördülékeny és élvezetes haladást.

A Shozo Sato által megálmodott Toyota Sports 800, amely mindössze 580 kilogramm körüli súlyával büszkélkedhet, az alumínium innovatív alkalmazásának köszönhetően vált a világ első sorozatgyártott autójává, amelynek tetőpanelje könnyedén eltávolítható. Ezzel az úttörő megoldással még az ikonikus Porsche 911 Targa előtt járva, új dimenziókat nyitott a nyitott tetős autók világában.

Kiváló megbízhatósága és alacsony üzemanyag-fogyasztása miatt ez a modell kiemelkedően népszerűvé vált a japán autóversenyeken. A Toyota Sports 800 például a 1967-es 24 órás Fuji versenyen a harmadik helyet szerezte meg, mindössze két Toyota 2000GT mögött végezve, ezzel igazolva a márka versenyképességét és teljesítményét.

Related posts