Kezdődik az olcsó elektromos kisautók forradalma? – Európa reakciója a kínai kihívásra Az elektromos kisautók piaca egyre izgalmasabbá válik, és úgy tűnik, hogy Európa is felkészült a kihívásra, amit a kínai gyártók jelentenek. Az új modellek megjelenése

A kínai elektromos járművek európai piacra való terjedése kapcsán a Renault és a Stellantis az Európai Unióhoz fordult, hogy javasoljanak egy új, rugalmasabb szabályozású kisautó-kategóriát. A tervezett "e-car" kategória bevezetésének fő célja a gyártási költségek csökkentése, ahogyan azt a Reuters is jelentette.
A kínai autógyártók előretörésével szembesülve a Stellantis és a Renault nyomást gyakorol az Európai Unióra, hogy hozzon létre egy új, kevesebb biztonsági előírással járó kisautó-kategóriát, amely lehetővé tenné olcsóbb modellek gyártását.
Az utóbbi időszakban John Elkann (Stellantis) és Luca de Meo (Renault) egy izgalmas együttműködésbe fogtak, amelynek célja egy új európai "kei car" koncepció megvalósítása. Ez a kezdeményezés a japán kisautók mintájára épít, és a városi közlekedés igényeit szolgálja ki kis méretű, praktikus járművek formájában.
A célunk, hogy újjáélesszük a jelenleg hanyatló kisautó-szegmenst, amelyet az európai autógyártók a szigorú szabályozások miatt elhanyagoltak. A GSR2 biztonsági előírások, mint például az oldallégzsákok, a fáradtságérzékelő szenzorok és a komplex töréstesztek, drámaian megemelik az autók előállítási költségeit. Az új M0 vagy "e-car" kategória azonban részben mentesülne ezek alól a követelmények alól, lehetővé téve, hogy versenyképes árakon, akár 20 ezer euró alatt kínálhassunk kis méretű járműveket.
A kezdeményezést az európai autógyártók szövetsége (ACEA) is támogatja, miközben a kínai BYD már jelenleg is a versenyképes árkategóriában kínál fejlett felszereltséggel rendelkező autókat, például a Dolphin Surf modellt. Ezzel szemben a Renault 5 hasonló típusa körülbelül 5 ezer euróval kerül többe.
A biztonsági szakértők, mint Matthew Avery (Euro NCAP), azonban figyelmeztetnek: a lazább szabályozás kevesebb csillagos biztonsági értékelést hozhat, amit a flottavásárlók és fogyasztók is figyelembe vesznek. Az is kérdés, hogy az egyszerűsített európai modellek fel tudják-e venni a versenyt a kínai gyártók ötcsillagos, teljes előírásoknak megfelelő autóival. A vita tehát nemcsak gazdasági, hanem biztonsági szempontból is kiélezett.