A MÁV 2024-ben új késési csúcsot állíthat fel.
Egyre nehezebb bármilyen információt megtudni a MÁV-tól, különösen a késésekkel kapcsolatban, hiszen szeptemberben új, havi riportrendszerre állt át a MÁV-csoport és korábbi késési statisztikáikat letörölték oldalukról. Miután megkerestük a vállalat sajtóosztályát, azután is csak annyi derült ki, hogy a hét folyamán közlik decemberi havi riportjukat, amelyben a teljes évre kiterjedő tájékoztatást is adnak a késésekkel kapcsolatban. Azonban a rendelkezésre álló információk alapján megpróbáltuk kiszámolni, hogy mekkora késést fog bejelenteni a vasúttársaság és arra jutottunk,valószínű, hogy rekordévet zárt a MÁV a késések tekintetében.
Azt mondhatjuk, hogy 2024 nem éppen a MÁV fénykorának számított. Szinte minden hónapban felbukkant a vasúttársaság a hírekben, legyen szó arról, hogy a vonat menet közben kifogyott az üzemanyagból, egy vonat kisiklott, vagy éppen arról, hogy egy InterCity nyitott ajtóval száguldott 100 km/órás sebességgel. Tavaly pedig még az is előfordult, hogy a 2023-ban felújított Keleti pályaudvar üvegfödémje megrepedt, és az is, hogy a mozdonyvezető munkaideje félúton lejárt, így az utasoknak több mint egy órát kellett várakozniuk, mielőtt folytathatták volna az útjukat.
A legnagyobb kihívást azonban a késések jelentik a mindennapok során. Az idei évben a késések csúcspontját a november végén bekövetkezett első havazás hozta, amely gyakorlatilag leállította a vonatforgalmat az ország területén. Ehelyütt Hadházy Ákos egy frappáns mondatban reagált az építési és közlekedési miniszter felé.
Kérlek, hogy a kifejezéseket más formában fejezd ki. Ha szeretnél valamilyen konkrét témában beszélgetni vagy véleményt megosztani, szívesen segítek!
A független országgyűlési képviselő kifejtette véleményét, amire a miniszter válaszában megjegyezte, hogy "lehet szidni", de "lehet a nehézségekből is valami értékeset teremteni".
Lázár János egy későbbi bejegyzésében hangsúlyozta, hogy a MÁV-csoport munkatársait "ugyanúgy várja haza a családjuk, mint azokat az utasokat, akik rájuk támaszkodnak". Ebből adódóan fontos kiemelni, hogy a késések többsége nem a közlekedési vállalat dolgozóinak mulasztásából fakad, hanem inkább az elavult infrastruktúra problémáira vezethető vissza. Ezt a megállapítást alátámasztja a TotalCar részletes elemzése is, amely rávilágított: a november 1. és december 10. közötti 40 nap során összesen 111 járműhiba, 34 biztosítóberendezési hiba, 17 pályahiba és 9 felsővezetéki hiba hátráltatta vagy akadályozta a vasúti közlekedést a MÁV hálózatán.
A MÁV 2017 óta egy olyan rendszert használ, amelyben csak a 6 percet és az annál többet késő vonatokat tekintik késő járatoknak, vagyis az 5 perc 59 másodperccel a menetrend után érkező vonat még pontosnak számít.
Az új számítási módszer alapján az első mért év 2018 volt, amikor a vonatok összesen négy évet, azaz körülbelül 2,1 millió percet késlekedtek. A MÁV számára a legfényesebb pillanat az új "időszámításban" 2020-ban érkezett el, amikor a késések csupán 3,1 évre rúgtak. Ezzel szemben a legrosszabb teljesítmény a 2023-as évhez köthető, amikor a vonatok rekordot jelentő 3 millió percet, vagyis körülbelül 5 év 8 hónapot késlekedtek egy év leforgása alatt.
Ez elsőre nagyon soknak hangzik - mert az is -, de azt nem szabad elfelejtenünk, hogy például 2023-ban az összes járat összesített menetideje 93 millió perc, vagyis közel 177 év volt. Ennek fényében a rekordkésés csak a teljes menetidő mindössze 3,23 százaléka.
Szerettük volna kideríteni, mennyi késést regisztrált a MÁV 2024 során, de sajnos a Mávinform weboldaláról eltűntek a részletes késési statisztikák. Jelenleg csupán havi összefoglalókat találunk, amelyek az augusztustól novemberig terjedő időszakra vonatkoznak.
Ennek következtében a MÁV sajtóosztályához fordultunk, hogy beszerezzük a késésekkel kapcsolatos részletes információkat. Azonban öt nappal a kérdéseink elküldése után mindössze annyit értesültünk, hogy a január 13-i héten nyilvánosságra hozzák a decemberi havi jelentésüket, amely tartalmazni fogja a tavalyi év összes késési statisztikáját is.
Ekkorra már elkezdtük összeállítani a statisztikákat a rendelkezésünkre álló négy hónapnyi riport alapján, így van egy alapvető elképzelésünk arról, hogy milyen eredményekre számíthatunk a következő napokban esedékes beszámolóban.
A rendelkezésre álló adatok szerint a MÁV új késési rekordot állított fel.
A Mávinform jelentéseiben a vonatok késéseit hat különböző kategóriába sorolják, lehetővé téve ezzel az utasok számára, hogy könnyen tájékozódjanak a járatok megbízhatóságáról.
Az első kategória számításával nem kellett foglalkoznunk, mivel a MÁV saját értékelése szerint ezek az adatok megbízhatónak számítanak. Ugyanakkor a széles késési sávok és a havi több mint 25 ezer késlekedő vonat miatt három különböző módszert alkalmaztunk a MÁV általunk feltételezett éves késésének meghatározására.
Az első, legmegengedőbb becslésünkben minden sávban az alsó határt vettük alapul (vagyis 6, 16, 31, 61 és 121 perccel szoroztuk fel az adott kategóriába eső vonatok számát). Ez alapján augusztustól novemberig 1 147 673 percet késtek a vonatok, vagyis 2,1 évet 4 hónap alatt.
A második becslés során a késési időszakok legnagyobb értékeit (15, 30, 60, 120 és 139 perc) vettük alapul. Ezen adatok alapján a vonatok összesen 2 416 697 percet késlekedtek négy hónap leforgása alatt, ami körülbelül 4,6 évnek felel meg. Ha ezt az éves adatra extrapoláljuk, akkor körülbelül 13 év és 9 hónap késést kapunk. Ez az eredmény azonban egyáltalán nem tűnik hitelesnek.
A harmadik számításunk során a különféle időszakok átlagát (10 és fél, 23, 45 és fél, 90 és fél, valamint 130 percet) használtuk, hogy megkapjuk a késő vonatok számát. Az eredmények alapján kiderült, hogy négy hónap alatt a MÁV összesen 1 782 949 és fél percet, azaz körülbelül 3,4 évet késett. Ha ezt éves szinten nézzük, akkor ez durván 10 év és 2 hónap késést jelentene.
Ma reggel a MÁV késéseit nyomon követő weboldal karbantartási munkálatok miatt ideiglenesen nem elérhető, ezért várhatóan hamarosan friss hivatalos statisztikák kerülnek nyilvánosságra.
A rendelkezésre álló statisztikai adatok hiányosságai miatt a számításaink csupán hozzávetőleges becslésekre épülnek. Ha minden a tervek szerint alakul, napokon belül fény derül arra, mennyire voltunk pontosak a valóság megítélésében. Addig is, szeretnénk meghívni önöket, hogy próbálják meg kitalálni, hány évet csúszott a MÁV tavaly!