Kolosi Péter: Az RTL népszerűsége továbbra is töretlen, hiszen nemcsak tavaly, hanem 2023-ban is jelentős nézőszámot vonzott.

Az RTL programkínálatában nem indítanak drámai változásokat a január 1-jétől életbe lépő célcsoportváltás miatt. Kolosi Péter, a csatorna tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese megerősítette, hogy bár a hírszolgáltatás terén fokozott figyelmet fordítanak, a népszerű műsorok továbbra is képernyőre kerülnek, és új, friss produkciók is várhatóak. A szakember örömmel értékelte a 2024-es évet, kiemelve, hogy a két legnagyobb kereskedelmi csatorna nézettsége közötti különbség csökkent. Beszélgetésünk során érintettük az év során nagyobb médiafigyelmet kapott eseményeket is, mint a Való Világban történt kizárás, Noszály Sándor kiesése a Sztárboxból, illetve a Torghelle és Tusup közötti konfliktus. Emellett szóba került Geszti Péter kapcsolata a közelgő Bróker Marcsi-sorozattal, valamint az, hogy vajon sikerült-e Majoros Pétert sikeresen integrálniuk a csatornához.
2024-ben a két legnagyobb kereskedelmi csatorna között kiélezett verseny alakult ki. Az őszi időszakban a műsorok gazdag választéka és a programok sokszínűsége világosan mutatta, hogy mind az RTL, mind a TV2 rendkívül komolyan vette az év végi hajrát. Tehetségkutatók, reality-műsorok, vetélkedők és show-műsorok sokaságát tárták a nézők elé, sőt, sok esetben még az utolsó pillanatban is módosították a műsorrendet. Az őszi szezon végeredményeként végül a TV2 került ki győztesen - ez a fordulat pedig jelentős hatással volt az augusztus végén még vezető RTL éves teljesítményére. Ennek kapcsán beszélgettünk Kolosi Péterrel, az RTL Magyarország tartalomért felelős vezérigazgató-helyettesével, aki elmondta, hogy...
Szeptember elején azt mondta, az év első nyolc hónapjából a TV2-höz képest hatban jobbak voltak, ötben pedig vezették a piacot, az év végi hajrában viszont a konkurencia bizonyult nézettebbnek. Mindent összevetve hogyan értékeli a 2024-es teljesítményüket?
Ha az egész évet nézzük, maximálisan elégedett vagyok. Nagyon sikeres évet zártunk, amiben természetesen voltak olyan műsoraink is, amelyek nem teljesítettek annyira jól, de ez magától értetődik, ebben nem látok problémát, az évet gyakorlatilag fej-fej melletti eredménnyel fejeztük be. Én a Big Picture konferencián sem csináltam nagy ügyet abból, hogy akkor épp 0,2 százalékponttal vezettünk, a TV2 egyébként ugyanennyivel került előnybe év végére, tehát minimális a differencia a két csatorna között. Annak nyilván nagyon örültem, hogy 2024-ben jelentősen csökkent ez a különbség 2023-hoz képest, aminek viszont már kevésbé, ahogyan a sajtó ezeket az eredményeket értelmezi - de ez valószínűleg azért van így, mert nekem ez a szakmám, az újságíróknak pedig nem feltétlenül.
Mire gondol pontosan?
A közelmúltban számos forrásban elhangzott, hogy 2024-ben a TV2 népszerűsége nőtt, ám ez téves információn alapul. Ha a valós adatokat nézzük, akkor egyértelmű, hogy az RTL-t többen választották, és ez nem csupán tavalyra, hanem 2023-ra is igaz. Így a mondat helyesebb megfogalmazása a következő lenne:
többet nézték a TV2-t, de többen nézték az RTL-t.
Az utóbbi néhány évben a két csatorna közötti versenyben különösen nehéz helyzetben vagyunk, hiszen a TV2 jelentős számú alacsony jövedelmű, D és E státuszú nézőt vonz. Ezzel szemben az RTL nézői bázisa jóval magasabb társadalmi státuszú egyénekből áll. Bár a magasabb státuszú nézők kevesebb időt töltenek a lineáris tévézésre, amikor mégis néznek, azt tudatosabban teszik. Mi is elérjük a nagyobb nézőszámot, de jellemzően rövidebb időre, mivel nem ülnek hosszasan a képernyő előtt. Inkább olyan műsorokat néznek, mint Az Árulók - Gyilkosság a kastélyban, a Házon kívül, vagy a Cápák között, és a szabadidőjük nagy részét más tevékenységekkel töltik. Feladatunk, hogy olyan tartalmakat alkossunk, amelyek visszahozzák őket a lineáris csatornákhoz, még akkor is, ha naponta nem néznek átlagosan 7 órát, mint a TV2 törzsközönsége. Jól haladunk ebben a törekvésben, és örömmel tölt el az év eleji eredmények is. 2025 még izgalmasabb időszak elé néz, számos új projekttel készülünk, amelyek reményeink szerint tovább növelik a nézőink számát.
Az első félév során, amikor a versenytársakhoz képest kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, mi volt az az előny, ami az ön szemszögéből az ő sikerük kulcsa lehetett?
Én elsősorban a game show-kat emelném ki, ilyen típusú tartalmak régen voltak az RTL-en, ráadásul most hat hónapon belül kettő is képernyőre került, nagyon nagy sikerrel. Az Ugrás és a The Floor című műsorokról van szó, amelyek közül az utóbbi biztosan visszatér ebben az évben, de lesznek új vetélkedőink is. A game show tehát továbbra is hangsúlyos marad az RTL-en, főleg most, hogy ez az első olyan év, amikor 18-59-es korcsoportban mérjük magunkat, amelyben ez a műfaj még fontosabbnak számít. Ráadásul olyan műsorvezetőkkel dolgozunk, akik tényleg nagyon profik, legyen szó a game show-ban újnak számító Szujó Zoltánról, vagy Gundel Takács Gáborról.
Hogyan maradhattak le az őszi szezon varázsáról?
A második félévben is voltak sikereink, nem is kevés. Nem akarok Az Árulókra vagy a Sztárboxra hivatkozni, korábban már beszéltünk arról, hogy ezek a műsorok milyen sikeresek voltak 2024-ben is - Az Árulók celebes verziója kifejezetten jól teljesített. Mégis inkább egy meglepetés visszatérőt emelnék ki - szerintem nem sokan számítottak arra, hogy az Álarcos énekes olyan sikerrel szerepel, mint ahogy tavaly láthattuk. Mondanék egy másik, megújulás után visszahozott produkciót is, amelyik egyébként az év legnézettebb, nem sport tematikájú műsora lett - ez az X-Faktor. Amilyen változtatásokon átesett, és ahogy képernyőre került, annak eredményeként tényleg egy más műsort lehetett látni, a nézők pedig abszolút visszaigazolták, hogy bőven van még benne néhány szezon.
Milyen hatással volt a mentorcsapatra Majoros Péter csatlakozása?
Meggyőződésem, hogy Majka mentorsága az egyik legfontosabb oka annak, hogy az X-Faktor nemcsak az év legnézettebb műsora lett, hanem olyan nézőket is elért, akik korábban nem követték a tehetségkutatót. Majka a jövőben is az X-Faktor egyik vezető arca marad, ez nem is kérdés.
Majka emellett a Kalandra Fal! című műsorban is megmutatta tehetségét, ahol a nézők élvezhették a személyiségének varázsát. Ha ilyen markáns figura, miért nem kapott több lehetőséget más produkciókban?
Ha Majka kapná ezt a kérdést, valószínűleg azt felelné, hogy az RTL rengeteget hozzájárult a karrierjéhez. Ne felejtsük el, hogy a televíziós munkája mellett ő egy elismert zenész is, ami szintén jelentős időt igényel. Figyelembe kell venni, hogy nem mindig tud a naptár 365 napján rendelkezésre állni. Úgy vélem, hogy amikor csak lehetett, kihasználta a lehetőségeit, de a televíziós szereplését össze kellett hangolni a zenei életével. Az első évben ez különösen nehéz volt, hiszen már voltak előre lekötött fellépései. Az idei év viszont több lehetőséget kínál, így 2025-ben nem csupán az X-Faktor színpadán láthatjuk őt.
Csak az időbeosztásban van egyeztetés? Mert miután kijött a tartalmilag erősen rendszerkritikus, "Csurran,cseppen" című klipes dala, voltak olyan felhangok, hogy ennek köze van ahhoz, hogy átszerződött a TV2-től az RTL-hez.
Majka egy informális beszélgetés során tavaly említette, hogy készülőben van egy új klipje, de a részletekről nem merültünk el a diskurzusban – minek is tennénk, hiszen Majka pontosan tudja, hogy tiszteletben tartjuk az előadói döntéseit, akárcsak más műsorvezetők esetében. Zenei pályafutása alapján hívtuk őt az RTL-hez, és örömmel figyeljük sikereit, akár mint előadó, akár mint műsorvezető.
Amikor átigazolt, Pápai Jocit is hozta magával. Vele mennyire elégedettek?
Azok, akik követték az X-Faktort, jól tudják, hogy Jocival igazán elégedettek vagyunk. Ő nem csupán egy friss és vibráló színfolt volt a tehetségkutatóban, hanem más megjelenésein is lenyűgözte a közönséget. Az idei évben pedig nemcsak az X-Faktor backstage világát fedezi fel, hanem számos egyéb izgalmas feladattal is gazdagítja majd pályafutását.
Curtis tavaly kimaradt az RTL-es műsorokból. Vajon még mindig számítanak rá a csatornánál?
Nem merült fel, de ha jók az értesüléseim, épp egy másik csatornához igazolt, így most már nem is tudna felmerülni. Korábban több műsorba is felkértük, de ha valakit egy ideig nem foglalkoztatunk, nem azt jelenti, hogy már nem szeretjük, csak éppen nincs olyan feladat, amiben el tudnánk képzelni. Ha úgy alakul, biztos vagyok benne, hogy a jövőben is dolgozunk Curtisszel, már ha nem köti kizárólagos szerződés máshova.
Sajtóhírek alapján Köllő Babett a híres RTL csatornán folytatja pályafutását, és több forrás szerint az Exek csatájában is szerepet kap. Ezt a hírt tudja megerősíteni?
Amikor elérkezik a megfelelő pillanat, örömmel osztom meg a nézőkkel, hogy kik szerepelnek az Exek csatájában. Most azonban fókuszáljunk inkább azokra a műsorokra, amelyek már láthatók a képernyőkön.
Beszélgessünk egy kicsit a Házon kívüli történésekről. Az utóbbi időszakban a műsor nézettsége javult, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy új időpontban kerül adásba. De nem csupán a változás az időzítésben hozott sikert; tartalmilag is voltak figyelemre méltó epizódjaik, mint például a kegyelmi botrányt követően készült rejtett kamerás felvétel K. Endréről.
Amikor egy infotainment műsor létrehozására készülünk, különösen ha az információs elemek dominálnak, mindig felmerül a dilemma, hogy egy 20 éves brand esetében is van-e elég néző, aki érdeklődik a mélyebb társadalmi kérdések iránt a szórakoztató tartalom tengerében. A Házon kívül című műsort tavaly este 7 órára helyeztük, hogy megvizsgáljuk, vajon a vasárnapi főműsoridőben is van-e helye az ilyen jellegű tartalomnak 2024-ben. Ezt azért említem, mert a magyar televíziózás elmúlt négy-öt évtizedében ez az időszak mindig is kedvezett az ilyen műsoroknak. A Házon kívül teljesítménye azt mutatta, hogy ma is van kereslet a komolyabb társadalmi diskurzusokra ebben az órában. Ráadásul, mint már említettem, a célcsoportunk is változott: a 18-59 éves korosztály számára a hír- és információs tartalom lényegesen fontosabbá vált. Ezért nem meglepő, hogy a műsor időpontja és hossza az év eleje óta ilyen formában van jelen.
Kiemelni szeretném a célközönség-váltást, amely komoly stratégiaváltást jelez. Korábban a 18-49-es korosztályra fókuszáltak, de 2025-től a palettájukat már a 18-59-es szegmensre bővítették, emellett a főműsoridő kezdetét is előrébb hozták. E mögött a korosztályi arányok változása állt, valamint az a tendencia, hogy a hirdetési kampányok is inkább ezt a szélesebb korcsoportot célozzák meg. A TV2 már régóta a 18-59-es célcsoportot tartja fókuszban, és a nézettségi statisztikák alapján mindig is erősebb pozícióval rendelkezett ebben a szegmensben. Mit kellene tehát átgondolniuk, hogy a jövőben ne így alakuljon a helyzet?
a nézettségi adatok elemzése során nemcsak a korcsoportok közötti eltérések a lényegesek, hanem az is, hogy ezek az eltérések milyen irányban hatnak a műsorstruktúrára. Noha a 18-49-es és 18-59-es csoport között nincs drámai különbség, a műfaji sajátosságok figyelembevételével mégis van lehetőség arra, hogy a tartalomkínálatot finomítsuk. Különösen a hír- és információs műsorok, valamint a vetélkedők és telenovellák történetében az RTL hagyományosan erősebb pozíciót képvisel, míg a reality műsorok esetében a helyzet sokkal összetettebb. Bizonyos realityk a fiatalabb nézők körében népszerűbbek, és az RTL korábbi sikereit is figyelembe kell venni, hiszen az elmúlt évek trendjei folyamatosan változnak. A jövőbeli stratégiák kialakításakor célszerű lesz ezeket a dinamikákat alaposan mérlegelni, hogy a nézők igényeit a lehető legjobban kielégíthessük.
a 18-59-es korcsoportra váltás nem a két csatorna közötti versenyről szól.
A váltásunk oka nem csupán a számok változása, hanem a magyar korfa realitásának figyelembevétele. A korábbi időszakban ez a demográfiai struktúra egyértelműen jelezte, hogy nem érdemes elmozdulni a megszokott iránytól. Tíz évvel ezelőtt, amikor először elkezdtük mérlegelni a célközönségünk átalakítását, már látszott, hogy közelít az az időpont, amikor az utolsó nagylétszámú generációk elhagyják a 18-49 éves korosztályt. Így az átállás nem pusztán a vonzóbb statisztikák kereséséről szól, hanem egy szükséges lépés a realitás elfogadásában. Tudatában vagyunk annak, hogy ez új kihívásokkal jár, de a hirdetők már most is a 18-59-es csoport számára vásárolják a kampányok többségét. Az átállás tehát tisztán a demográfiai adatokból következik, semmi másból.
Az idősebb nézők eléréséhez elkerülhetetlen, hogy a műsorokban bizonyos változtatásokat eszközöljenek. Ha a TV2, amely eddig főként a 18-59 éves korosztályra fókuszált, valóban szeretné felülmúlni konkurensét, akkor kreatív és vonzó tartalommal kell előrukkolniuk, amely megfelel az idősebb korosztály igényeinek is.
Nem feltétlenül. Ha valaki összehasonlítja a 18-59-es nézettségi adatokat a 18-49-essel, vagy a 4+-ossal, amelyben benne vannak a 60 év fölöttiek is, akkor láthatja, hogy a 18-49 és a 18-59 között kicsi a különbség, míg a 18-59 és a 4+ között sokkal nagyobb. Mi nem vinnénk el a tartalmainkat abba az irányba, hogy 60 éven felülieknek készüljenek, olyan műsorunk pedig jelenleg is sok van, amely 18-59-ben nagyon sikeres. Hogy a TV2 18-59-ben eddig valamivel erősebb volt, annak egyszerű oka van. A versenytárs korábbi célcsoportváltása - szerintem ezt ők is elismernék - annak idején kifejezetten azért történt meg, mert megnézték, hogy nekik melyik adja a legjobb, vagy uram bocsá', a legkevésbé rossz eredményt, és ezért kommunikáltak abban. De ha ezt az összehasonlítást használjuk, azt is bele kell venni, hogy a 18-59-esek egy órával korábban kezdenek tévézni. Este 6 és 11 óra között, tehát a kibővített primetime-ban viszont ebben a korcsoportban már nem látunk TV2-es előnyt egyáltalán. Egyszerűen azért, mert - leszámítva azt az egy-két nyári hónapot, amikor azok, akik egyébként is kevesebbet tévéznek, mással is foglalkoznak este 6-kor - az RTL nagy arányban vezet a Híradóval 18 és 19 óra között. A váltással pedig már ez az időszak is a főműsoridő része lesz.
A Barátok közt újbóli képernyőre kerülése egyértelműen jelzi, hogy a készítők mostantól az idősebb nézők igényeit is szeretnék figyelembe venni. De vajon mennyire sikeres ez a törekvés? Hiszen a sorozat több mint 25 éve van jelen a televíziózás világában, és azóta rengeteget változott a médiafogyasztási szokásaink. Érdekes látni, hogy milyen új elemeket visznek a történetbe, hogy megszólítsák a régi és új generációt egyaránt.
A napközbeni kínálattal egy csatorna azokat célozza meg, akik abban az időszakban egyáltalán tévé előtt ülnek, és ez nyilván nem a 30 év alatti generáció. Az ilyen döntések egyébként inkább hosszú távú dolgok. A nézettségek elemzésével foglalkozó kollégáim mindig arra biztatnak, hogy a napközbeni tévézés esetén csak a heti és a havi trendeket figyeljem, mert egyik televíziónak sem elég nagy a nézettsége ahhoz, hogy statisztikai módszerekkel messzemenő következtetéseket lehessen levonni a napi adatokból. Január második teljes hetében még nagyon korai arról beszélni, bejött-e, amit január 6-án kezdtünk, szerintem hónapok múlva lesz érdemes ezt megtenni. Bár a délután 1 órakor kezdődő Híradó indulásának már vannak látható jelei a napközbeni nézettségünkön, még ezt is korainak tartanám értékelni.
Ugye ez is egy újítás, hogy kora délután és a Reggelibe beépítve is jelentkeznek hírekkel.
Így van. Régen is volt Híradónk napközben, de annak már vagy 15 éve. Vissza kell találniuk a nézőknek is ehhez, mert a napközbeni televíziózás azért tényleg kizárólag a megszokásról szól - nyilván nem megy egyik percről a másikra, hogy beépüljön a napirendjükbe.
A szüleim rendszeresen követik a híreket reggelente és napközben, azonban eddig csupán a kisebb csatornák nyújtottak számukra ilyen tartalmakat.
Rájuk is számítunk! Azért döntöttünk úgy, hogy visszahozzuk a Híradót 1 órakor, mert a kisebb tévécsatornák nézettségi adatainak elemzése azt mutatta, hogy az RTL nézőinek egy része is figyelemmel kíséri a hírműsoraikat ebben az időpontban. Ezért valószínű, hogy nálunk is lenne kereslet a hírek iránt ezen a sávon. A Reggeli átalakítása is erről szól: szükségszerű volt újragondolni a műsorba integrált hírszolgáltatást, hiszen a késő esti adás ismétlése nem tudta kielégíteni a nézők igényeit. Noha este 11 és reggel 6 között nem történik olyan sok esemény az országban, reggel mégis friss tartalommal kell szolgálnunk, mert a nézők körének teljesen más elvárásai vannak ebben az időszakban.
Ráadásul, különösen az idősebb generáció tagjai, akik közül sokan a hajnali órákban kezdenek, nem mindig használnak aktívan online platformokat, de mégis vágyakoznak a friss hírek iránt...
Abszolút egyetértek. Számunkra rendkívül lényeges, hogy a közönség minden tagját megfelelően szolgáljuk ki. Évek óta hangsúlyozzuk, hogy feladatunk elérni minden nézőt, bármilyen platformon is legyenek. Ezt gyakran úgy értelmezik, hogy az RTL számára a streaming kiemelt fontosságú, ami valóban így van, de azt is magában foglalja, hogy azokat a nézőket is maximálisan ki szeretnénk szolgálni, akik a hagyományos lineáris műsorformát választják. Ennek érdekében a tartalmainkat az ő életvitelükhöz és napi rutinjukhoz kell igazítanunk.
Az online platformon sajnos nem sikerült megvalósítani, amit szerettünk volna. Az rtl.hu ugyanis átalakult, és már nem működik úgy, ahogy korábban megszoktuk, ami sajnos elbocsátásokhoz is vezetett a csatornánál.
Szeretném pontosítani a helyzetet. Az rtl.hu esetében egy átalakulásról beszélhetünk, hiszen az oldal nem tűnt el, csupán átalakult. Az eddigi hírportálból egy olyan platform lett, amely a marketing célokat helyezi előtérbe, és magazinosabb formát öltött – így ez a megfogalmazás helytálló. Az rtl.hu tapasztalata számunkra azt mutatja, hogy a televíziós hírpiacon erősebbek vagyunk, míg az online hírportálok versenyében nem tudtunk üzletileg sikeresen helytállni. Annak érdekében, hogy az RTL hírszolgáltatása a legfontosabb platformjává váljon, kénytelenek voltunk csökkenteni az online jelenlétünket. Ugyanakkor a televíziós hírműsorok idejét és jelentőségét megnöveltük, tehát nem arról van szó, hogy visszavettünk a hírszolgáltatásból, csupán úgy véljük, hogy nem az online térben kell elsődlegesen érvényesülnünk.
Újabb személyi változások történtek a cég életében. Elhagyta pozícióját Grósz Judit, aki az RTL Magyarország digitális osztályaiért felelt vezérigazgató-helyettesként. Judit kulcsszerepet játszott a digitális stratégia kidolgozásában, valamint az RTL+ platform fejlesztésében. Felmerül a kérdés: mi állhat a munkakapcsolatuk megszűnése mögött?
Grósz Judit az elmúlt években lenyűgöző eredményeket ért el az rtl.hu és az RTL+ elindításában. Az RTL+ sikeréhez elengedhetetlen volt az ő elkötelezett munkája. Most, hogy a termék túljutott az inkubációs szakaszon, elérkezett az idő, hogy új irányba lépjen. Ennek fényében közösen hozták meg a döntést Judit távozásáról.
Ha már a streaming világáról beszélünk, érdemes megemlíteni, hogy tavaly az RTL+ elindította az UEFA Bajnokok Ligájának közvetítését. Kíváncsi vagyok, hogy az előfizetőik számában milyen arányú növekedést tapasztaltak azóta?
Az UEFA Bajnokok Ligája abszolút hozza, amit vártunk - nagyon jól működik, ezt látjuk az előfizetői számokban is. Érezhetően Magyarországon is elindult, ami egyébként Nyugat-Európában már évek óta látható: a prémium sportjogok, amelyek nem a nemzeti, hanem a klubcsapatok mérkőzéseit jelentik, egyre inkább fizetős felületeken érhetők el, hiszen ezek a világon mindenütt nagyon sok pénzbe kerülnek. Ráadásul nem is nézi mindenki ezeket a tartalmakat, épp ezért szerintem logikus, hogy elsősorban azok fizessék meg a költségeiket, akik egyébként hajlandóak is rá. Az, hogy a BL meccsek az RTL+-ra kerültek, szerintem magától értetődő dolog, és a kezdetek óta is ezt kommunikáltuk. Semmi más nem történik, mint ami Európában máshol, évek óta.
A Való Világ továbbra is népszerű a streamingplatformokon, de a műsor körüli viták is egyre fokozódnak. Osváth Zsolt korábban kifejezte aggályait a szereplők viselkedése kapcsán, hangsúlyozva, hogy ha valaki nem fenyegeti fizikailag a többieket, akkor a televíziós eszközök révén kellene kezelni a problémákat. Azonban a legutóbbi események, amelyek során egy szereplőt kizártak a VV12-ből erőszakos magatartása miatt, új megvilágításba helyezik ezt a kérdést. A sajtóban megjelent hírek szerint nyomozás is indult az ügyben, ami jól mutatja, hogy a helyzet komolyságát nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ön szerint a műsor készítői megfelelően reagáltak erre a szituációra? Jelenleg milyen állapotban van az ügy, és milyen lépések várhatóak a jövőben?
Minden ilyen helyzet komoly kihívást jelent, és véleményem szerint figyelembe kell venni az eset körülményeit és súlyát, hogy megfelelően tudjunk reagálni. A sértett fél nem élvén a feljelentés jogával, míg egy harmadik fél által tett bejelentés nyomán elindult egy nyomozás, amely, amennyire tudom, még folyamatban van.
A múltba nyúlik vissza, de 2024-ben is érezhetőek voltak a hatásai - a Sztárbox esete miatt tavaly előtt a Médiatanács több eljárást is kezdeményezett, amelyek végül több tízmilliós bírságot eredményeztek. Azonban a 2024-es műsorokkal kapcsolatban nem igazán észleltem hasonló eseményeket. Mi lehet ennek az oka?
A 2023-as Sztárbox-szal kapcsolatos összes jogi eljárást bíróság előtt kezdeményeztük, és ezek jelenleg is folyamatban vannak. Azonban 2024-re már nem akadt ilyen ügyünk, ami annak köszönhető, hogy a Sztárbox adásai 18:00-tól 21:00-ig 12-es, majd 21:00-tól 16-os korhatár-besorolással kerültek sugárzásra. A műsor tartalmát is finomítottuk, így a program egy komplex előadásnak minősül, amelyben világosan elkülönül a 21:00 előtti és utáni szakasz. A teljes műsoridő jelentős része 16-os korhatárral lett sugározva.
A produkció most is kiemelkedő népszerűségnek örvendett, de a nézőszám elmaradt a 2023-as csúcsoktól. Mi állhat ennek a háttérében?
Számomra a leglényegesebb szempont az, hogy 2023-ban, 20 év szünet után, a műsor visszatérése hatalmas izgalmat keltett. Ez a jelenség természeténél fogva olyan hype-ot generált, amelyet nem lehet megismételni, és a 2023-as nézettségre hosszú távon építkezni képtelenség. Ugyanakkor vannak olyan programigazgatók hazánkban, akik ha lehetőségük adódna, hogy a tavalyi Sztárbox nézettségét idén őszre aláírják, boldogan elfogadnák. Én is közéjük tartozom.
Volt egy olyan pillanat, amikor váratlanul kiesett egy versenyző, és ezt sikerült hatékonyan kezelniük. Azonban Noszály Sándor esete különösen figyelemre méltó volt, hiszen az Instagram-posztjaiból sokan aggódtak az állapota miatt. Önöknek mikor vált nyilvánvalóvá, hogy gond van az egykori teniszcsillag egészségi állapotával?
A szerkesztőségben többen is kapcsolatban vannak vele, de azért nekünk is eltartott egy ideig, amíg világossá vált a probléma, amit aztán ennek megfelelően kezeltünk. A legfrissebb hírek szerint Noszály Sándor most már jól van.
Torghelle Sándor és Shane Tusup összecsapása igencsak felkeltette a figyelmet. A focista a ringben rendkívül harciasan lépett fel, ami után az amerikai edző nem habozott megkérdőjelezni a teljesítményének sportszerűségét. Mi a véleményed erről a konfliktusról?
Azt, hogy ilyen a boksz. Mindenki előre tudta, mire vállalkozik, és ki lesz az ellenfele. Szerintem az is elég nyilvánvaló, hogy a profi versenybírók nagyon figyelnek a játékosok testi épségére, és az első olyan pillanatban, amikor azt gondolják, nem biztonságos folytatni, megállítják a meccset, amire többször is volt példa. Ezenkívül pedig a boksz valahol a játékosok vérmérsékletéről is szól, és nem csak ebben a műsorban. Szerintem ez ezen a határon belül marad, és így történt az adott meccsnél is. Az, hogy kinek milyen a bokszolói stílusa, egy másik kérdés.
A bajnokságot követően a Hell Boxing Kings tavaly debütált, mint friss szereplő a ring világában. Ön szerint nem késlekedtek túl sokáig a bemutatkozással?
Ez tudatos volt, hiszen a Hell Boxing Kings kevésbé épít a sztárságra. Sokkal inkább sportműsor, amiből az következik, hogy egy RTL méretű csatornán vasárnap este nem az első főműsoridős slotba való. Direkt úgy találtuk ki, hogy az este második felében kerüljön képernyőre, és előtte azokat a nézőket szórakoztassuk, akik kevésbé érdeklődnek a boksz, mint sport iránt.
A Sztárbox mellett Az Árulók - Gyilkosság a kastélyban is visszatért tavaly, azonban nem azonnal került képernyőre. Ahogy korábban említette, a csatorna a hétköznapokban inkább könnyedebb műsorokkal akarta indítani a szezont, figyelembe véve, hogy a nyári időszakban a nézők hajlamosak kevesebbet tévézni. Ezzel szemben a TV2 a szórakoztató reality műsorai, mint az Ázsia Expressz és a Kísértés, azonnal debütáltak, és végig kiemelkedő nézettséget produkáltak. Ön szerint ez a döntés nem volt elhibázott?
Egy szezont az ember mindig alapos tervezéssel indít, hiszen fontos, hogy átgondolja, milyen "bábui" vannak a rendelkezésére, és ezeket a lehető legjobban pozicionálja, hogy maximális előnyt tudjon kihozni a saját csatornája számára. Hétvégenként a legnagyobb erősségeinkkel kezdjük a műsorokat, míg a hétköznapokon más megközelítést alkalmazunk. Ez részben attól függ, hogy a szezon mely szakaszára helyezzük a fókuszt. Szeptember elején sokan még a nyári szokásaik szerint tévéznek, ezért nem feltétlenül szükséges a legerősebb tartalmakat éppen erre az időszakra időzíteni. A hétvégék más dinamikát mutatnak, hiszen az emberek általában otthon tartózkodnak, különösen vasárnap este, amikor gyakran a képernyők előtt töltik az időt. Ilyenkor sok döntést kell meghozni, és az egyik fontos kérdés az, hogy milyen műsorokkal indítunk a hétköznapokon. Az ősz hátralévő két hónapja még bőven ad lehetőséget arra, hogy erős tartalmakat helyezzünk el, hiszen a versenytársak is hasonlóan készülnek.
Az "Árulók" című műsorból két évad készült, és érdekes kérdés, hogy miért vonzotta a celebekből álló csapat a nézők figyelmét jobban, mint a civilekkel készült verzió. Ennek több oka is lehet. Talán a közönség számára vonzóbb a híres arcokkal való találkozás, hiszen a celebek már ismertek, és a nézők kíváncsiak a személyiségükre, interakcióikra. Emellett a celebek közötti rivalizálás és dráma gyakran izgalmasabb, ami fokozhatja a tévénézők érdeklődését. A civilek esetében viszont előfordulhat, hogy a nézők kevésbé érzik magukénak a történetet, hiszen nem ismerik őket, így a kapcsolódás is gyengébb lehet.
Ezt a témát még alaposan meg kell vizsgálnunk. Az a helyzet, hogy meggyőződésem szerint a civilek körüli évad tartalmilag nem maradt el a korábbi celebes változatoktól. Persze, az új szereplők megismerése kihívást jelenthet, de aki hajlandó időt és energiát fektetni ebbe, rengeteg izgalmas és szórakoztató élménnyel gazdagodhat, amelyek egy hírességekkel teli évad során talán fel sem merülnének. A tévéműsorok népszerűségének vizsgálatakor fontos figyelembe venni a konkurencia kínálatát is, és ez a két évad esetében eltérő volt. Így hát nehéz pontosan mérlegelni a helyzetet, de véleményem szerint korai lenne azt a következtetést levonni, hogy csak ismert emberekkel lehet sikeres ez a formátum.
A celebes évad során egy meglepő fordulat történt, amikor Muri Enikő, a játék egyik győztese, felfedte, hogy Hevér Gábor áruló. A nézők többsége Gábort tartotta a legnagyobb esélyesnek a végső győzelemre, és ez a váratlan csavar sokakban felkeltette a felháborodást. Sokan úgy érezték, hogy a döntés igazságtalan volt, hiszen az ártatlanok végül győzedelmeskedtek. Mit gondol, milyen hatással volt ez a történésekre, és hogyan befolyásolta a nézők véleményét a játék folytatására?
Nem a mi ármánykodásunk volt, hogy legyen benne egy ilyen játék. Ahogy gyűlik a tapasztalat a különböző országokban, a tévéformátumok is változnak. Mindenütt vannak kreatív stábok, akik ötletelnek, a formátumtulajdonos pedig ezeket figyeli, és mivel a sokadik évad után már ő maga is változtatni akar, néha bekerülnek új elemek az adott műsorba. Ha valaki például az első szezontól követte az X-Faktort, láthatja, miben változott a formátum 2010 óta. Ugyanez a helyzet Az Árulókkal is, bár a szóban forgó elemet nem mi találtuk ki, ez a formátum része. A forgatás idején annyira friss újítás volt, hogy Magyarországon az elsők között vetettük be, azóta viszont több külföldi verzióban is használták az ottani alkotók. A végeredményen egyébként konkrétan nem változtatott, a műsorból szerintem ez elég egyértelműen kiderül.
Mivel a játék szabályai nem engedték meg, hogy Muri Enikő diadalmaskodjon, Hevér Gábornak végül le kellett lepleznie magát.
Pontosan. A realitynél a szerkesztés egyetlen módja, hogy lefekteted a játékszabályokat, és ezekért felelsz. De ami a szabályokon belül történik, abba nem tudsz és nem szólhatsz bele. Az Árulók esetén pedig különösen így van.
A műsor játékmestere idén egy új sorozatban is látható. A Pokoli rokonokról van szó, amelyben Árpa Attila az egyik főszereplő. Mennyire elégedettek ezzel a tartalommal?
A nézettségi adatok igazán figyelemre méltóak, hiszen a műsor 18,5 és 20 százalék közötti eredményeket produkál a sávjában. Érdekes, hogy ez a tendencia akkor is megmaradt, amikor a vele szemben lévő program egy hajszálnyival megelőzte őt. Az első két rész esetében persze más a helyzet, hiszen akkor még a Házasság első látásra futott a konkurenciánál – de érdemes megemlíteni, hogy azóta a sorozat sikeresen megszerezte azokat a nézői időpontokat is. Fontos tényező, amiről kevesebb szó esik, hogy a time-shifted viewing, azaz az időeltolásos nézés is jelentős hatással van a nézettségi mutatókra. Ezért az RTL eredményeit nem érdemes azonnal következtetésekkel illetni, mivel sokan nem élőben nézik a műsorokat, hanem később, a számukra kényelmes időpontban pótolják az epizódokat, és ezek a nézettségi adatokhoz szintén hozzáadódnak. A célcsoportunkat alkotó A-B-C jövedelmi kategóriájú nézők különösen affinisak az ilyen típusú nézési szokásokra, így gyakran észlelhető a különbség a másnap reggeli és az egy héttel későbbi nézettségi adatok között. A Pokoli rokonok esetében már nem egy alkalommal tapasztaltuk, hogy...
Azokat a napokat is sikerült megnyernünk, amelyeket a múlt héten még nem tudtunk behálózni.
Továbbra is ellenzem azt a nézetet, miszerint a telenovella egy elavult műfaj lenne. Igaz, hogy léteznek gyengén sikerült forgatókönyvek és megvalósítások, de magát a műfajt nehéz lenne teljes mértékben megbuktatni. Amikor valaki ezt állítja, az csupán egy pillanatnyi vélemény, hiszen mindig jöhet egy új alkotás, amely megfordítja a helyzetet. A Drága örökösök és a Keresztanyu után mi is nagy reményekkel várjuk a Pokoli rokonokat, nem véletlen, hogy hasonló stílusban készült. Az elmúlt 5-6 év magyar tévésorozatai alapján megfigyelhető, hogy a nézők körében ez a telenovella forma a legkedveltebb. Természetesen még csak tíz nap telt el, és szívesebben osztanék meg véleményt néhány hónap múlva, de a kezdeti eredmények biztatóak és a népszerűségük is ígéretes.
Idén bemutatkozik egy újabb széria, amely Bróker Marcsi izgalmas életútját dolgozza fel. Milyen részletek derültek eddig ki erről a különleges projektről?
Ez egy nagyon érdekes sorozat lesz, mert egy olyan ügyet dolgoz fel, amit valamilyen szinten mindenki ismer, aki ebben az országban élt az elmúlt 10 évben. Világszerte trendnek számít, hogy a közelmúlt eseményeit képernyőre viszik, ebben a produkcióban is ez történik, az eddig hallottak alapján pedig nagyon ígéretes. A sorozat producerei Geszti Péter és Ditz Edit. Rendezői Herendi Gábor és Fazekas Máté Bence, vezető íróként pedig Gigor Attila jegyzi az alkotást, amelyet az RTL+-on mutatunk be ősszel.
Van még olyan újdonság, amiről már lehet beszélni?
Izgalmas új műsorokkal készülünk, amelyekről eddig még nem adtunk hírt. Ahogyan a Big Picture konferencián is említettem, folyamatosan dolgozunk különböző tartalmakon. Természetesen a legnépszerűbb produkcióink, mint az X-Faktor, Az Árulók és a Sztárbox, újra visszatérnek a képernyőre, de ez még csak a kezdet! Számos meglepetés vár rátok, ne hagyjátok ki!
A Big Picture rendezvényen más nézőpontokat is megosztott, például a piacvezetőkkel kapcsolatban. Most hogyan vélekedik erről?
Jelenleg is így van - ha az időhatározót szó szerint értelmezzük, januárban újra ez a helyzet vár ránk. Őszintén szólva, a csatornák közötti 0,1 - 0,2 pontos eltéréseket már nem élem meg olyan hevesen, mint korábban. Folytatjuk a munkánkat, az üzleti teljesítményünk kedvező, a nézőinket pedig minden platformon maximálisan kiszolgáljuk.
Az elején hangsúlyozta, hogy örömmel tölti el a különbség csökkenése. Ahhoz, hogy tartósan domináljanak a versenytársakkal szemben, mire kellene legfőképpen fókuszálniuk?
Azon gondolkodom, hogy ezt önmagában mennyire tartom fontosnak, mert ha erről beszélnék, megint úgy tűnne, mintha a tévés verseny az RTL és a TV2 közötti ádáz küzdelemről szólna, és arról, hogy épp ki lépi át a célvonalat előbb. Miközben nyilván ez is része, nem akarok úgy tenni, mintha nem lenne az, de hogy kizárólag ennyi lenne, ma már egyáltalán nem így gondolom. Szerintem ennél sokkal színesebb ez a verseny, ráadásul tényleg két meglehetősen eltérő közönségről beszélünk. Mi több platformon, többfajta nézőt érünk el, sokszor kereskedelmileg értékesebb, sokkal nehezebben megszólítható célcsoportokban. Az a dolgunk, hogy olyan műsorokat csináljunk, amelyek érdeklik az embereket és közbeszéd tárgyát képezik, ennek pedig nagyon jól megfelelünk. Engem jobban érdekel, hogy szignifikáns és sikeres tartalmakat adjunk a következő években is, mint az, hogy 0,1 százalékponttal épp ki vezeti a nézettségi versenyt. A legfontosabb, hogy megtaláljuk a 2025-ös év Árulóját és 2026 Sztárboxát, azaz folyamatosan olyan műsorokat mutassunk, amelyeken szívesen szórakozik az ország.
Borítókép: Kolosi Péter 2025. január 13-án. Kép forrása: Papajcsik Péter / Index.