A Fitch Ratings leminősítette a Wizz Air anyavállalatát.


A Wizz Air a P&W hajtóművekkel kapcsolatos kihívásokkal küzd, de középtávon van esélye arra, hogy visszaállítsa rendkívül hatékony működési struktúráját.

Leminősítette a Wizz Air légitársaság holdingvállalatát a Fitch Ratings. A Londonban bejelentett döntés indoklásában a nemzetközi hitelminősítő kiemelte, hogy az általa vártnál gyengébbnek bizonyult a cég működési szintű teljesítménye a márciusban véget ért pénzügyi évben.

A Fitch közölte: az eddigi "BB plusz"-ról egy fokozattal "BB"-re módosította a Wizz Air Holdings Plc. hosszú távú kibocsátói osztályzatát. Az új besorolás kilátása stabil.

A hitelminősítő a leminősítés fő tényezői között említi a várakozásánál gyengébb üzemi teljesítmény mellett a tartósan magas karbantartási és leírási költségeket, amelyek a Pratt & Whitney (P&W) hajtóművek javítása miatt szükségessé vált repülőgép-leállításokhoz kötődnek.

A Fitch elemzése szerint a megadott "BB" osztályzattal összhangban áll a kialakult nettóadósság-EBITDAR ráta, amely a költségek következményeiként jött létre. Az EBITDAR a kamatok, adók, leírások és bérleti díjak előtti tiszta pénzforgalmi egyenleg kifejezése.

A hitelminősítő megjegyzi, hogy a Wizz Air 2025-ös pénzügyi évében elért bevétele 5,3 milliárd euróra rúgott, ami éves szinten 4 százalékos növekedést jelentett. Ez a szám azonban elmaradt a várakozásoktól, beleértve a Fitch által készített előrejelzéseket is, amelyek 5,5 milliárd eurós forgalmat jósoltak.

A repülőgépek kényszerű leállítása csaknem az összes működésiköltség-kategóriát érintette. Ez a hatás összességében meghaladta a P&W által a légitársaságnak nyújtott pénzügyi kompenzációt, és így nyomást gyakorolt a jövedelmezőségre - írja a Fitch a helyzetértékelésében.

A hitelminősítő hangsúlyozza, hogy a Wizz Air 2025-ös pénzügyi évében a rendelkezésre álló férőhelykilométerek (Available Seat Kilometer - ASK) tekintetében a költséghányad 11 százalékkal emelkedett az előző évhez képest. Ennek fő oka a repülőgépek leállításából fakadóan megnövekedett karbantartási és leírási költségek.

A Fitch Ratings megjegyzi, hogy a Wizz Air költségstruktúrája rendkívül erős, és versenyképes a Ryanair és a török Pegasus hasonló mutatóival.

A Wizz Air a P&W hajtóművekkel kapcsolatos kihívásokkal küzd, de középtávon van esélye arra, hogy visszaállítsa rendkívül hatékony működési struktúráját. A cég vezető pozícióban van a szilárd növekedési potenciál jellemezte közép- és kelet-európai piacon, és bár kisebb, mint a Ryanair vagy az amerikai Southwest Airlines, de nagyobb, mint a Pegasus - áll a Fitch Ratings elemzésében.

Related posts