Elképesztő hír érkezett a motorsport világából: hamarosan gyári Lancia autók fognak részt venni a rallyvilágbajnokságon! Ez a lépés új dimenziót nyit a versenyzésben, és a rajongók már alig várják, hogy láthassák a legendás márka visszatérését a szelektív
Pár napja hivatalosan is bejelentették, hogy 2026-ban a januári Monte-Carlo rallyn a legendás Lancia név visszatér a rallyvilágbajnokságra. Egyelőre a WRC2-ben egy Rally2-es autóval, a Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale-val amit majd bárki megvásárolhat, de lesz belőle gyári támogatású csapat is.
A rallyvilágbajnokságok történetében a Lancia kiemelkedő szereplőként 11 csapatbajnoki és 5 versenyzői bajnoki címet zsebelt be, ezzel a sportág egyik legsikeresebb gyártójává vált. A rallysport számára olyan ikonikus modelleket teremtettek, mint a Fulvia, a Stratos, a 037 Rally, a Delta S4, a HF 4WD, valamint az Integrale három különböző evolúciója: a 8V, a 16V és a HF Integrale EVO. Ezek az autók nem csupán technikai újításokkal, hanem legendás teljesítményükkel is hozzájárultak a rally történetéhez.
Most, 33 év elteltével és néhány hónap múlva, 2026 januárjában a Lancia újra színre lép az FIA WRC rallyvilágbajnokságban. A márka izgalmas visszatérését a vadonatúj Lancia Ypsilon Rally 2 HF Integrale képviseli, amely a Stellantis csoport keretein belül a meglévő Citroen C3 Rally2 átdolgozott változata.
"Örömmel osztjuk meg, hogy a Lancia újra színre lép a rallyvilágbajnokságban, a WRC-ben, ahol a márka történetének számos legendás pillanatát megalkotta" - nyilatkozta Luca Napolitano, a Lancia vezérigazgatója. "Ez a visszatérés szinte magától értetődő a valaha volt legsikeresebb rally márka számára, amely a régi szenvedéllyel és eltökéltséggel néz a jövő elé, ami egykor világszerte ikonikus státuszt biztosított számára."
A rallyvilágbajnokság 2026-os szezonjában a jelenlegi autók és kategóriák továbbra is érvényben maradnak. A legmagasabb szintet a 380 lóerős Rally1-es autók képviselik, amelyek között a Toyota, Hyundai és Ford kiváló modellei találhatóak. Ezt követik a Rally2-es autók, amelyek teljesítménye körülbelül 300 lóerő; ezek a járművek a versenyzők számára a legmagasabb szintű utánpótlás-nevelést jelentik, és a regionális vagy nemzeti bajnokságokban is a legfelsőbb kategóriát képviselik. Emellett a rallyvilágbajnokságban találkozhatunk a körülbelül 230 lóerős Rally3-as autókkal is, amelyek szintén részt vehetnek regionális vagy nemzeti versenyeken, de erről most nem szeretnék részletesebben beszélni.
A Lancia 2026-ban tehát nem a legmagasabb kategóriában tér vissza a rallyvilágbajnokságra, de bízzunk benne, hogy nincs ezzel semmi baj, lesz ez még "jobb" is. Értem itt a következőket.
A rallyvilágbajnokság világában a jelenlegi csúcs Rally1-es autók hihetetlenül drágák, rendkívül erősek és villámgyorsak, ám gyakorlatilag csak a gyári csapatok birtokában találkozhatunk velük. 2027-től azonban forradalmi változások várhatóak, hiszen új csúcsmodellek érkeznek, amelyek sokkal egyszerűbbek, gyengébbek és jóval megfizethetőbbek lesznek, mint elődeik. Az elképzelések szerint a Rally2-es autókhoz kiegészítő csomagok vásárlására is lehetőség nyílik (például aerodinamikai szett, nagyobb turbószűkítő, váltó, kipufogó, futómű és egyéb fejlesztések), ami lehetővé teszi, hogy a versenyzők felvegyék a versenyt az új csúcsmodellekkel. Ez különösen izgalmas lehetőség a visszatérő Lancia számára, hiszen ha nem is terveznek teljesen új 2027-es csúcs rallyautót, a meglévő Rally2-es modelljükhöz elérhető kiegészítő csomaggal és egy kompetens versenyzőpárossal akár még a rallyvilágbajnoki címért is küzdhetnek a legjobbak között.
Jelenleg még homály fedi, hogy mi vár ránk a jövőben. Novemberben tartják az FIA Motorsport Világtanács ülését, ahol véglegesen rögzítik a 2027-ben debütáló csúcs rallyautók paramétereit. Ekkor már sokkal világosabb lesz a helyzet, de addig is örüljünk, hogy a Lancia újra feltűnik a rallysport színpadán. Remélem, hogy a legendás Martini színekben csilloghatnak!





