Magyarországon éppen forradalmasítják a globális oktatási rendszert.


Miközben hazánkban sokan a tanulmányi rendszer válságát emlegetik, a budapesti Instructure központjában 400 elkötelezett szakember dolgozik azon, hogy új irányt adjon az oktatásnak világszerte. E cél elérésében kulcsszerepet játszik a Canvas platform, amely már a mesterséges intelligencia vívmányait is integrálta. Steve Daly, a cég vezérigazgatója hangsúlyozza, hogy a mesterséges intelligencia nem a tanárok helyettesítéséről szól, hanem arról, hogy új lehetőségeket és erőforrásokat biztosít számukra – és ez a technológiai fejlődés Budapesten éri el a következő szintet.

Az Instructure amerikai edtech (oktatási technológiával foglalkozó) vállalat, központja Salt Lake Cityben van. Fő terméke a Canvas, a világ egyik vezető tanulásmenedzsment rendszere (LMS). A Harvard, az MIT és az Oxford is a Canvas platformot használja. Több mint 100 országban van jelen, több tízmillió felhasználóval.

Steve Daly válaszolt arra a kérdésre, hogy mi vonzotta az Instructure-t Magyarországra. Kifejtette, hogy ez egy tudatos választás volt, amely a cég nemzetközi terjeszkedési stratégiájának részeként született. Olyan helyszínt kerestek Észak-Amerikán kívül, amely földrajzilag kedvező elhelyezkedéssel bír, és ahol megtalálható a képzett, innovatív, technológiai szempontból felkészült munkaerő.

Hosszas mérlegelés után végül Budapest mellett tettük le a voksunkat, köszönhetően a városban található kiváló egyetemeknek és a magas színvonalú műszaki képzéseknek. Meggyőződésünk, hogy itt bőségesen rábukkanunk tehetséges mérnökökre, akikben egyaránt jelen van a vállalkozói szellem és az innováció iránti elkötelezettség.

- fogalmazott. A budapesti központ mára az Instructure legnagyobb fejlesztői központjává nőtte ki magát, ahol közel 400 szakember dolgozik együtt, és egyben a kutatás-fejlesztés középpontjává is vált.

Csapó Zoltán, a budapesti fejlesztési központ vezetője hangsúlyozta, hogy számos észak-amerikai és nyugat-európai technológiai vállalat már megtalálta a helyét Magyarországon, és mindannyian jelentős mértékben fektetnek a helyi mérnöki tehetségek fejlesztésébe. "Ez a folyamat egy kiváló szakmai közösséget formált, amelyet érdemes kihasználni, és az Instructure is jelentős mértékben hozzájárulhat ehhez a dinamikus környezethez."

Arra kértük a szakértőket, hogy magyarázzák el, mit csinálnak a budapesti irodákban, és miért fontos ez nemcsak Magyarországnak, hanem globális értelemben is. Daly elmondta: elsősorban fejlesztéssel foglalkoznak Budapesten, de van ügyfélszolgálatuk, kapcsolattartóik és pénzügyi csapatuk is, amely az európai piacot szolgálja ki.

A Canvas egy úgynevezett tanulásmenedzsment rendszer, amely digitális idegrendszerként működik az oktatásban. Lehetővé teszi a tanároknak, hogy számítógépen szervezzék meg az óráikat, házi feladatokat és dolgozatokat hozzanak létre, és eljuttassák ezeket a diákokhoz. Olyan helyet teremt, ahol a tanárok el tudják végezni a munkájukat.

A lényeg, hogy a tanulók számára maximális hozzáférést biztosítson, függetlenül attól, hol tartózkodnak. Az diákok nem csupán a tananyagokhoz férnek hozzá, hanem itt tudják leadni a feladataikat és megírni a dolgozataikat is - mindez egy központi platformon érhető el.

Megkérdeztük, milyen lehetőségeket kínál az OpenAI-val való együttműködés a ChatGPT fejlesztésében. Daly véleménye szerint a mesterséges intelligenciával kapcsolatos korábbi diskurzusok az oktatási szférában leginkább a félelemre alapozóak voltak: sokan attól féltek, hogy a diákok ezt az eszközt csalásra fogják használni, ami akadályozni fogja az igazi tanulási folyamatokat.

A vállalat egy innovatív szemléletet választott: felismerve, hogy a diákok a mindennapi életükben, sőt, később a munkahelyükön is elkerülhetetlenül találkoznak a ChatGPT-vel, úgy döntöttek, hogy nem elzárják őket az mesterséges intelligencia világától. Ehelyett azt a célt tűzték ki, hogy integrálják az AI-t a tanulási folyamatba, ezzel segítve a fiatalokat abban, hogy magabiztosan és tudatosan használják ezt az új technológiát.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy amikor egy tanár feladatot hoz létre, a rendszer az OpenAI technológiáját használja, amely kommunikál a diákkal. Például, ha a téma a második világháború, a tanár létrehozhat egy feladatot a Canvasban a diák számára. Amikor a diák megnyitja, a rendszer Winston Churchill-t utánozva szólítja meg, és a normandiai partraszállás előtti helyzetről beszélget vele, kérdéseket tesz fel a britek szerepvállalásának jelentőségéről.

Ez a megközelítés egy újfajta párbeszédet kezdeményez a diákkal, amely során a rendszer folyamatosan rögzíti a diskurzus minden részletét. Ezt követően a tanár számára világosan kirajzolódik, hogy a diák hogyan reagál, mit értett meg a tananyagról, és hol mutatkoznak tudásbeli hiányosságok. A hagyományos esszéírás helyett tehát a diák gondolkodási folyamata válik láthatóvá. Daly megállapítása szerint ez a módszer lehetővé teszi, hogy ténylegesen felmérjük, a diák mennyire halad előre a tanulás útján.

Amikor arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az AI miként alakítja át a pedagógusok és diákok közötti viszonyt, Daly kifejtette, hogy szerinte a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a hagyományos oktatási módszerek – mint például a fogalmazások és a tesztlapok – már nem állják meg a helyüket a mesterséges intelligencia korában.

Nem csupán arról van szó, hogy a dolgozatot átnézik, kijavítják és visszaadják, hanem arról is, hogy betekintést nyernek a diák gondolkodási folyamatába. Ez a megközelítés sokkal gazdagabb információt nyújt a tanároknak, lehetővé téve számukra, hogy hatékonyabban támogassák és irányítsák a tanulókat.

Azt a félelmet, hogy az oktatásban csökken az emberi kapcsolatok jelentősége, Daly energikusan megcáfolta. Szerinte éppen ellenkezőleg, ez az új helyzet lehetőséget teremt a tanárok számára, hogy valóban arra a lényegre fókuszáljanak, amiért választották ezt a hivatást: a diákokkal való személyes kapcsolatok kialakítására.

A cégvezető hangsúlyozta, hogy egy általuk végzett kutatás alapján a munkaadók legfőbb elvárása a frissen végzett diákokkal szemben az, hogy képesek legyenek hatékonyan csapatban dolgozni, előadásokat tartani, közösen problémákat megoldani, valamint jól kommunikálni. Ezek a készségek, különösen a kommunikáció és az együttműködés, egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a munka világában. A tanárok számára is lehetőség nyílik arra, hogy több időt szenteljenek ezeknek a készségeknek, ezzel elősegítve a diákok fejlődését és a személyes kapcsolatok erősítését.

Daly hozzátette: nem hiszi, hogy eljutnak arra a pontra, hogy számítógépes programok vagy hologramok tanítsanak diákokat. Az emberi kapcsolat az, ami megkülönbözteti az embereket a technológiától. Az Egyesült Államokban például nagy lendületet kapott a telefonhasználat iskolai korlátozása, mert elveszett az emberi kapcsolatteremtés képessége - és pont ezt hiányolják a munkáltatók a fiatal munkavállalókból.

Daly szerint évtizedek óta beszélnek az egyénre szabott tanulásról, de sosem tudták beváltani az ígéretet, mert nem volt hozzá megfelelő technológia.

Jelenleg az Instructure platformján körülbelül 50 millió diák vesz részt a tanulás folyamatában, és hatalmas mennyiségű adat áll rendelkezésre arról, hogy miként tanulnak, mivel foglalkoznak, és hogyan teljesítenek a vizsgák során. A rendelkezésre álló információk mellett a mesterséges intelligencia technológiája lehetővé teszi számukra, hogy értékes következtetéseket vonjanak le ezekből az adatokból.

A tanárok képesek nyomon követni, hogy mely diákoknak vannak nehézségeik bizonyos tantárgyakkal – például a törtek szorzásának elsajátításával. Emellett olyan stratégiákat és tananyagot is felfedeztek, amelyek korábban már segítettek a diákok teljesítményének javításában. Így a múlt tapasztalataira alapozva hasznos iránymutatásokat tudnak adni a tanulók fejlődése érdekében.

Csapó Zoltán kiegészítette: a mesterséges intelligencia nagyon jó abban, hogy átfogalmazza az anyagokat. Ma már könnyen meg lehet kérni a ChatGPT-t is, hogy magyarázzon el valamit úgy, mintha nyolcéves gyereknek beszélne. És hasonlatokat is tud mondani. Ha például van egy matek példa, kérhető, hogy hozzon rá példát a gördeszkázásból. Ha a diák érdeklődik a gördeszkázás iránt, sokkal nagyobb eséllyel fogja megérteni.

Érdeklődtünk, milyen további mesterséges intelligenciával működő eszközöket kínál a Canvas platform. Csapó Zoltán kifejtette: a törekvésük az, hogy integrált, egyedi funkciókat fejlesszenek ki, amelyek túlmutatnak egy egyszerű ChatGPT-szerű interakción a diákok számára.

Daly szerint két oldal van: az egyik, hogy hogyan tegyék a tanárokat hatékonyabbá.

A tanár megkérheti a rendszert, hogy mutassa meg azokat a diákokat, akik rossz irányba haladnak, vagy akik veszélyben vannak, hogy lemaradnak. A diákok oldalán pedig van egy segítő, amely emlékezteti őket a közelgő dolgozatokra, felajánlja, hogy tanulókártyákat készít vagy gyakorlófeladatokat ad, és segít megszervezni a tanulást.

Egy másik példa lehet: ha a tanár rendelkezik egy PDF-fel, csupán egy kattintással felkérheti az AI-t, hogy alakítson belőle egy komplett kurzust. Néhány perc leforgása alatt az összes lecke, a szükséges feladatokkal együtt, készen áll, így a tanárnak csupán annyi a dolga, hogy átnézze, minden a megfelelő formában van-e.

Magyarországon egyre inkább érezhető a tanárhiány, ezért megkerestük a Canvas szakértőit, hogy kiderítsük, tudnak-e megoldást kínálni erre a kihívásra. Daly hangsúlyozta, hogy ez a jelenség globális szinten is jelen van, nem csupán hazánkban.

Visszajelzést is kapnak: mely diákok küzdenek nehézségekkel, velük érdemes több időt tölteni. És végül tanácsokat is tud adni, hogy melyik tananyagot használják.

Feltárta, hogy sokan aggódnak a rendszer költségei miatt, de úgy véli, hogy a befektetés hamarosan megtérül: több diákot lehet elérni, a tanárok hatékonyabban kihasználhatók, és csökken a szükség új pedagógusok felvételére.

A ChatGPT "hallucinációival" kapcsolatban, azaz amikor a rendszer néha téves információt generál, Csapó Zoltán kiemelte, hogy a nagy nyelvi modellek valóban képesek kitalálni dolgokat. Az ő megközelítésük az, hogy mindig hivatkoznak az eredeti forrásokra, és arra ösztönzik a programot, hogy ne térjen el ettől az alapvető kerettől. Természetesen előfordulhat más megfogalmazás is, de a lényeg, hogy minden egyes ténynek az eredeti anyagból kell származnia. Ez a folyamat egy zárt rendszert alkot.

Hangsúlyozta, hogy a szülők számára ajánlott, hogy amikor a ChatGPT-t tanulás céljából alkalmazzák, mindig biztosítsanak megfelelő tananyagot, és kérjék meg a rendszert, hogy az arra építve tegyen fel kérdéseket. Különösen fontos megemlíteni, hogy a magyar irodalom terén a nagyobb programok nem rendelkeznek elégséges képzéssel.

Daly megállapítása szerint az együttműködési készségek, a problémamegoldás, a kritikus gondolkodás és a csapatmunka szerepe folyamatosan növekszik a munkaerőpiacon. Kutatások arra figyelmeztetnek, hogy a gyakori nyelvi modellek használata ronthatja a kritikus gondolkodás képességét, így elengedhetetlen, hogy ezeket a készségeket a tanítási folyamat szerves részévé tegyük.

Az Instructure részt vesz az EU Code Week-en is: körülbelül 50-100 diákot várnak programozási foglalkozásokra, ahol a kódfejlesztés és termékfejlesztés életciklusát tanítják. Csapó Zoltán elmondta: kollégáik szenvedélyesen szeretnek tanítani, ezért csatlakoztak egy oktatási technológiai céghez.

Megkérdeztük a két vezetőt, hogy mit tekintenek a küldetésüknek? Daly szerint a küldetésük, hogy segítsék a tanulót az útján, bárhol is legyen. Hatalmas a létszáma azoknak, akiknek van valami felsőfokú képzettségük, de nincs diplomájuk. Az adatok azt mutatják, hogy a szakmai tudás felezési ideje ma már körülbelül öt év.

Ezért a munkaerőnek sokkal rugalmasabbnak kell lennie, és folyamatosan tanulnia kell. Ez jól illeszkedik az Instructure küldetéséhez, de egyben szükséges is a munkaerőpiacon zajló változások miatt. Van egy új termékük, a Canvas Career, amely kifejezetten az egész életen át tartó tanulásra készült, és itt Budapesten tervezték és építették.

Csapó Zoltán megállapítása szerint a lakosság mintegy 10 százaléka rendelkezik az önálló tanulás képességével. Ugyanakkor, a megfelelő eszközök és módszerek alkalmazásával ez a szám jelentősen növelhető. Az intézmények egyre inkább tudatosítják, hogy az egész életen át tartó tanulás sokkal szélesebb lehetőségeket kínál, mint pusztán egy weboldalról letöltött kurzus.

Daly példaként említette, hogy elindított egy fényképezési kurzust, de három lecke után feladta. Sajnos ez a jelenség sokakra jellemző, hiszen csupán 10 százalék körüli a befejezési arány. Azonban, amikor mások is részt vesznek, és van lehetőség a tanárral való interakcióra, a befejezési arány jelentősen megnő. Éppen ezért a Canvas platform ideális választás lehet a tanulásra.

Borítókép: Csapó Zoltán és Steve Daly. Fotó: Nagy Tamás / Economx A képen Csapó Zoltán és Steve Daly látható, akik egy izgalmas esemény keretein belül találkoztak. A fotó Nagy Tamás által készült, és tökéletesen megragadja a pillanat dinamizmusát és a két szakember közötti kapcsolatot.

Related posts