Különleges meglepetés várja a tea- és háztartási keksz kedvelőit!
A múlt év végén is számos ismert termék mérete csökkent a boltokban. Volt, amelyeknél erős lehet a gyanúnk, hogy rejtett áremelés áll a döntés mögött, de akadtak olyan nagy mértékű zsugorítások is, hogy az könnyen feltűnhet még a megszokásból vásárló embereknek is. Az érintett termékek között vannak teák, üdítők, de sokak kedvence, a háztartási keksz is.
A zsugorodó termékekről való tájékozódás lehetősége a kormány által bevezetett kötelező bejelentési rendszernek köszönhető, amely a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) felügyelete alatt működik. Ez a szabályozás minden olyan előrecsomagolt árucikket érint, amelyet 2020. január 1. és 2023. július 1. közötti időszakban forgalmaztak, és amelyeket a 1 milliárd forintos árbevételt meghaladó üzletekben vásárolhatnak meg a fogyasztók. A kormány azt is előírta, hogy a boltoknak tájékoztatniuk kell a vásárlókat a termékek zsugorodásáról. Az egyetlen kivétel az, ha az üzlet legalább 6 hónapig az új, kisebb kiszerelés mellett a régi méretű terméket is kínálja.
A Nébih nem osztja meg a zsugorodó termékek árait, így nehéz pontosan meghatározni, hogy a kiszerelések módosítása mennyire függ össze a rejtett áremelkedések szándékával. Az eddigi tapasztalatok alapján azonban valószínűsíthető, hogy ezek a változások szinte mindig zsugorinflációs intézkedések.
Ez a Lipton Green Natur és Citrus ízesítésű teákra vonatkozik, tehát nem a vállalat teljes termékskáláját öleli fel.
A Detki háztartási keksz is figyelemre méltó termék, amely mostantól a korábbi 200 gramm helyett csupán 150 grammos kiszerelésben érhető el. Ez azt jelenti, hogy a keksz mérete 25%-kal csökkent, ami új kihívásokat jelent a kedvelői számára.
Az Aldi által kínált édességek közül két termék csomagolása kisebb lett. A Candy Cane mostantól 144 gramm helyett 120 grammos kiszerelésben kapható, ami 16,7%-os csökkenést jelent. Emellett a Manner Winterglück ostya korábbi 200 grammos csomagolása 185 grammra változik, ez pedig 7,5%-os csökkentést mutat.
A sós Liza Snack burgonyaszirom mostantól 50 gramm helyett 40 grammos kiszerelésben kapható, ami 20%-os csökkenést jelent.
A Hering-Trade Kft. által forgalmazott fűszerkeverékeknél is kisebb módosulások figyelhetők meg: a Carmencita barbecue fűszermalomban 62 grammról 58 grammra csökkent (-6,5 százalék). A Carmencita vegán saláta fűszermalomban 82 gramm helyett 77 grammos lesz (-6,1 százalék).
Az EKO Sárgabarack lekvár korábbi 600 grammos kiszerelése most 550 grammra csökkent, ami 8,3%-os csökkenést jelent. A tésztafélék között a Blue Dragon tojásos tésztafészek mennyisége is csökkent: a korábbi 300 gramm helyett most már csak 250 grammot kínálnak, ami 16,7%-os csökkenést mutat.
A Penny friss bejelentése szerint a Gran Mara tonhalkonzervje továbbra is 80 grammos dobozokban érkezik, azonban a kiszerelés változik: ezentúl nem 4, hanem csupán 3 konzerv található majd egy csomagban.
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. több Kinley üdítőjénél is megfigyelhető azonos méretcsökkenés: Kinley Bitter Lemon, Kinley Citrus Ylang Ylang és Kinley Lime Mint: Az 1,5 literes üdítők immár csak 1 literesek, ami 33,3 százalékos csökkenést jelent.
A Checklist év végi különkiadásában is terítékre került a zsugorinfláció kérdése, ahol Neubauer Katalinnal, a Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkárával folytattunk eszmecserét.