Megújították a honvédelmi szektorban történt balesetek kivizsgálásának folyamatát.


Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter aláírásával új szabályozás lép életbe a honvédelmi szektorban történt balesetek és a baleseti kockázatot jelentő anomáliák bejelentésére, kivizsgálására és nyilvántartására vonatkozóan.

A szerda este Magyar Közlönyben megjelent rendelet szerint a munkavédelemben és a Magyar Honvédségnél végbement szervezeti változások miatt szükség volt egy naprakész, más kapcsolódó szabályozókkal összehangolt, egyértelmű fogalmakat és folyamatleírást tartalmazó új szabályozás megvalósítására.

A módosítások hátterében valószínűleg az áll, hogy március végén egy tragikus baleset történt Újdörögdön, amelynek következtében egy kormánytisztviselő mindkét kezét elvesztette. A balesetet egy gránát robbanása okozta, amely a férfi tenyerében detonált.

A rendelet számos fontos területet érint, beleértve a honvédelmi szervezeteket és a honvédelmi miniszter által irányított szakképző intézményeket. Az előírások között szerepel, hogy minden, a honvédséggel összefüggő balesetet be kell jelenteni, nyilván kell tartani, és alaposan ki kell vizsgálni. Ezen kívül a baleseti kockázatot jelentő rendellenességeket is figyelemmel kell kísérni. A balesetekkel és azok lehetséges veszélyeivel kapcsolatos bejelentéseket a Baleseti Készenléti Szolgálat (BKSZ) felé kell megtenni. Fontos hangsúlyozni, hogy a szóbeli bejelentéseket, amint lehetséges, írásban is rögzíteni kell.

Ha a balesetveszély egy munkaeszköz vagy hadfelszerelés "rendeltetésszerű használata közben, valószínűleg az eszközök meghibásodása miatt" lépett fel, akkor azokat azonnal ellenőrizni szükséges, miközben ideiglenesen le kell állítani a használatukat.

A rendellenesség észlelésének napján elengedhetetlen, hogy azonnal megkezdjük a kivizsgálást, amelynek végső határideje 15 nap. Az eljárás során alapos és részletes jegyzőkönyvet kell készíteni, amely segíti a döntéshozatalt arról, hogy az eszközt továbbra is használatban tartják-e vagy sem. Ezt a fontos dokumentumot a honvédelmi szervezetnek 5 évig meg kell őriznie.

A balesetek alapos kivizsgálása a munkáltató felelőssége, és ebbe a folyamatba elengedhetetlen, hogy munkavédelmi szakértők is bekapcsolódjanak.

Súlyos balesetek - vagy annak veszélye - esetén létrehoznak egy vizsgálóbizottságot, ahol a tagok között van egy vezető beosztású személy, a munkavégzést irányító személy, munkabiztonsági szakember, valamint az egészségügyi szolgálat képviselője.

A vizsgálat eredményeit egy "honvédelmi baleseti jegyzőkönyvben" szükséges dokumentálni, amelyet ezután el kell juttatni a sérült félnek, valamint különféle honvédelmi szervezeteknek is.

A sérültet, vagy amennyiben elhalálozik, az értesítendő hozzátartozót tájékoztatni szükséges arról, hogy amennyiben a honvédelmi baleset következtében kár érte őket, vagy sérelemdíj iránti igényük merült fel, ezt a munkáltatónál érvényesíthetik.

Amennyiben a vizsgálat megállapítja, hogy nem honvédelmi baleset történt, az érintett félnek 15 nap áll rendelkezésére, hogy benyújtsa panaszát.

A katonai munkavédelmi hatóság minden év végéig, december 1-jéig nyilvánosságra hozza az aktuális ellenőrzési irányelveit, míg az előző év baleseti statisztikáit legkésőbb március 31-ig teszi elérhetővé. Továbbá, a hivatalos honlapján hozzáférhetők a vonatkozó rendelet szerinti dokumentumminták, valamint az adatszolgáltatással kapcsolatos követelmények is.

Related posts