Az autógumik fekete színét legfőképpen a bennük található szénfekete adja, amely nemcsak esztétikai szempontból, hanem funkcionálisan is fontos. Bár a gumi természetes színe tényleg fehér, a szénfekete hozzáadása javítja a gumik tartósságát, ellenállóbbá


Peller Mariann és felettese között fennálló harmonikus kapcsolatot még egy elbocsátás sem tudta megingatni.

A japán Bridgestone vállalat szerint a legelső gumiabroncsok még fehérek voltak. A fekete szín csak később, a korom hozzáadásával vált általánossá, hiszen ez az anyag látványosan javította a gumi tulajdonságait.

A korom - amely szinte teljes egészében (97 százalékban) tiszta szén - az oxigénhiányos égés mellékterméke. Finom, fekete por formájában kerül a gumihoz, a műanyagokhoz és a festékekhez is. A Nemzetközi Korom Szövetség szerint évente több mint 8 millió tonna kormot gyártanak világszerte.

A korommal dúsított gumiabroncsok sokkal ellenállóbbak a hő, a kopás, az UV-sugárzás és az ózon hatásaival szemben. Más szavakkal: a fekete gumi tartósabb, így sokkal ritkábban szükséges cserélni. A Goodyear kutatásai alapján a korom nélküli abroncsok mindössze 8000 kilométert képesek megtenni, ami évente akár két új gumi vásárlását is jelenthetné.

Ráadásul a korom elektromosan vezetővé teszi a gumit, így elvezeti a statikus töltést, amely különben áramütést is okozhatna. És még egy előnye van: a fekete szín elrejti a koszt és az elszíneződést, vagyis a gumik tovább maradnak esztétikusak.

Érdekességként: a modern, pneumatikus gumiabroncsot John Boyd Dunlop találta fel 1888-ban. A 19. században a kerekek fából és vasból álltak, és csak a motoros járművek megjelenésével vált szükségessé az új megoldás.

Related posts