Az ügyvédek egyre gyakrabban fejezik ki elégedetlenségüket az új e-ingatlan rendszerrel kapcsolatban.
Hiába indult el január 15-én az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer, az ügyvédek számára még nem nyitották meg a felületet - hívta fel a figyelmet hírlevelében a Magyar Ügyvédi Kamara. Az ingatlanokkal kapcsolatos ügyek ennek megfelelően továbbra is papíralapon intézhetők, de már az új szabályok és az új formanyomtatványok szerint. A 16 milliárd forintos projekt fejlesztési részét már 2023 végén készre jelentették.
Idén január 15-én indult el az e-Ing névre keresztelt informatikai rendszer, amelynek célja, hogy sokkal gyorsabbá és egyszerűbbé tegye az ingatlanokkal kapcsolatos földhivatali ügyintézést. Az ígéretek szerint az eljárásokat - például az adásvételeket, telekátalakításokat, nyilvántartási ügyeket - elektronikusan intézhetik majd mások mellett az ügyvédek és a közjegyzők, akik ezáltal jelentős terhet vesznek majd le a földhivatali dolgozók válláról.
A kormány korábbi közleménye alapján egy még pontosan meg nem határozott, néhány hónapig tartó átmeneti időszakra lehet számítani, amely az első 500 ezer ügy feldolgozását célozza meg. Ebben az időszakban fokozatosan válnak elérhetővé az új funkciók. Az ütemezés részleteit azonban nem osztották meg, csupán annyit közöltek, hogy "az ingatlanforgalmi adatbázisok védelme érdekében, a bevezetés átmeneti időszakában az ügyfelek jogi képviselői, más hatóságok és bíróságok a megszokott eljárásrendnek megfelelően, továbbra is papíralapú módon nyújthatják be kérelmeiket, felhívásaikat és elrendeléseiket."
A Magyar Ügyvédi Kamara hírlevele alapján sokakat meglepett a következő hír: "Számos megkeresés érkezett a Magyar Ügyvédi Kamarához, miszerint a kollégák az e-Ingatlan-nyilvántartás rendszerébe való belépéskor, a szerepkör kiválasztását követően hibás üzenetet kapnak. A hibaüzenet azt jelzi, hogy a szerepkör igénylése az ellenőrzések eredményeként nem engedélyezett. A problémával érintetteknek azt tanácsolják, hogy forduljanak a szerepkör használatának feljogosításáért felelős szervezethez."
A hírlevélben hangsúlyozták, hogy "az e-Ingatlan-nyilvántartási rendszer jelenleg nem elérhető az ügyvédek számára, így ők nem tudják használni ezt a platformot". Ez különösen érdekes, hiszen az ügyvédek nélkülözhetetlen szerepet játszanak az ingatlan adásvételi folyamatokban.
A pénteki tájékoztatás alapján a helyzet a következő: az e-Ing rendszer még nem üzemel, így az ingatlan-nyilvántartási ügyek online intézése jelenleg nem lehetséges. Az ügyvédek viszont papíralapú benyújtással továbbra is előterjeszthetik a szükséges szerződéseket és kérelmeket.
A hírlevélben arra is kitértek, hogy a kamara vezeti azt a nyilvántartást, amelyben azok az ügyvédek szerepelnek, akik jogosultak az e-Ing használatára. Ezzel kapcsolatban azt közölték, hogy a kamara elvégezte azt az informatikai fejlesztést, amely alapján a hatóság lehívhatja, kik vehetik igénybe a felületet. "A hatóság azonban mindezidáig nem kezdeményezte az adatkapcsolat létrehozását, melynek szolgáltatására a Magyar Ügyvédi Kamara bármelyik pillanatban készen áll" - írták.
"Várom, hogy leteljen ez az átmeneti időszak, ezért egyelőre nem vállalok ingatlannal kapcsolatos ügyeket" - nyilatkozta a HVG-nek egy ügyvéd, aki részt vett azon a tanfolyamon, amely az új elektronikus rendszer felhasználóinak készült. Elmondása szerint az oktatást követően is számos megválaszolatlan kérdés maradt benne a felülettel kapcsolatban, és úgy véli, hogy az új rendszer több szakmai hiányosságot is rejt.
A kormány hivatalosan már több mint egy éve bejelentette a 16 milliárd forintos uniós és kormányzati támogatásból megvalósuló projekt fejlesztési szakaszát, ám a rendszer éles indítására csak idén január 15-én került sor.
A HVG megkereste a program jelenlegi felelősét, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumot, azonban a tárca későbbre ígért információt. A projekt konzorciumvezetője, a Lechner Tudásközpont szintén nem reagált a megkeresésre.