A Reuters jelentése szerint egyre nyilvánvalóbbá válik a kormány agresszív fellépése a média világában. A HVG továbbra is a legkeresettebb és legmegbízhatóbb források közé tartozik.


A legmegbízhatóbbnak tartott hírforrások listáját idén az RTL vezeti, a HVG a második helyet szerezte meg - derül ki a Reuters Intézet kedden közzétett éves jelentéséből. A legtöbbek által használt online hírforrás a Telex, a legkevésbé a kormányközeli médiumokban és a közmédiában bíznak a magyarok.

A neves kutatóintézet ez évben is lenyűgöző, közel 100 ezer ember részvételével elemezte a média helyzetét 48 különböző országban, a teljes tanulmány pedig angol nyelven érhető el itt. A jelentés hazánkat érintő szakasza azzal a megállapítással kezdődik, hogy a belpolitikai környezet drámai átalakuláson ment keresztül az elmúlt év folyamán, amelyben a közösségi média kiemelkedő szerepet játszott. Ugyanakkor a független sajtóra irányuló támadások nem csökkentek, sőt, még erősödtek – ez a megállapítás is szerepel a jelentésben.

Kiemelik azt is, hogy a belpolitikai átrendeződés kezdete, a később Tisza pártot alapító Magyar Péter feltűnése nem a hagyományos médiában történt, hanem a Partizán független Youtube csatornáján, amely idén már ott van a tíz legtöbbek által fogyasztott médiatermék között. Magyar pedig azóta folyamatosan százezres elérést produkál közvetlenül, saját Facebook és Youtube csatornáján keresztül.

Az idei évben is a megszokott szereplők dominálnak a megbízható hírforrások között: az RTL, a HVG és a Telex. Érdekes fordulat, hogy a tévécsatorna öt évnyi várakozás után ismét az élen végzett, mivel a válaszadók 47 százaléka bízik a híreiből származó információkban. A HVG a második helyen végzett, 44 százalékos bizalommal. A lista alján a Blikk, a Tv2 és a közmédia található, míg az Origo, illetve egyéb kormányközeli médiumok végzik a rangsort.

Az online sajtón belül a Telexet olvassák a legtöbben 28 százalékkal (a heti rendszeresség alapján), a második az Index, utána a 24.hu és a 444 következik. A HVG az online olvasottsági listán az 5. helyet szerezte meg 19 százalékkal.

A tévécsatornák közül a legtöbben az RTL-en követik a hírműsort, csak utána következik a TV2, majd az ATV.

Tavaly óta a helyzet nem sokat változott: a magyar közvélemény továbbra is meglehetősen alacsony bizalommal tekint a médiára, és sajnos, ez a tendencia még tovább csökkent a legutóbbi felméréshez képest. Általánosságban elmondható, hogy a vizsgált sajtótermékek iránti bizalom csökkent, azonban a legszembeötlőbb visszaesést a közszolgálati média, a Magyar Nemzet és az Index esetében tapasztalhatjuk.

Azoknak az aránya, akik általánosságban megbízhatónak tartják a magyar sajtó híreit, 23 százalékról 22-re csökkent, ez a legalacsonyabb érték a vizsgált 48 ország közül (Görögországgal holtversenyben).

A közvélekedés a közmédia hitelességéről még sötétebb képet fest, mint ahogy azt gondolnánk: míg az európai országok átlagában a lakosság 60 százaléka bízik saját közmédiájában, Magyarországon ez a szám csupán 23 százalékra rúg. Ezen a téren a skandináv országok kiemelkednek, hiszen a dánok, finnek és norvégok körében a közmédia megbízhatóságát több mint 80 százaléknyian elismerik.

A jelentés arra is kitér, hogy trendszerűen még tovább emelkedett a közösségi média és a videós tartalmak szerepe, a leginkább növekvő platform még mindig a TikTok. Emellett feljövőben van a mesterséges intelligencia, főleg a 25 éven aluliak közül sokan már ennek segítségével jutnak el a hírekhez.

Related posts