Rendkívüli áremelkedések várhatóak: ekkora drágulásra számíthatunk a benzin és a fűtés terén a közeljövőben.
Csatlakozzon a Portfolio, az Euractiv és a Blue Door Consulting által szervezett izgalmas eseményhez, ahol lehetősége nyílik nemcsak megismerni, hanem aktívan részt venni az uniós kohéziós politika jövőjének alakításában. Várjuk online szakmai rendezvényünkön, ahol együtt formálhatjuk a jövőt!
Az ETS2, amely 2027-től lép életbe, évente fokozatosan csökkenti a fosszilis tüzelőanyagokból származó szén-dioxid kibocsátásának kvótáit. Az induló évben több mint egymilliárd tonnányi kibocsátási egység kerül árverésre, ezáltal a rendszer motiválja a cégeket az emisszió csökkentésére.
A szigorúbb szabályozás fő célja, hogy 2030-ra a 2005-ös szinthez viszonyítva a szén-dioxid-kibocsátás az épületek és a közlekedés terén 42%-kal csökkenjen.
Az Európai Unió területén az épületek és a közlekedés szén-dioxid-kibocsátása évek óta aggasztóan magas, míg más iparágakban az emisszió jelentős csökkentésen ment keresztül. Az Épületenergetikai Teljesítmény Intézet legfrissebb statisztikái azt mutatják, hogy a háztartások kibocsátása csupán 12%-kal mérséklődött 2015 és 2022 között, és a közlekedési szektor esetében is alig tapasztalható pozitív tendencia. A társadalmi klíma alap (SCF) keretében 86,7 milliárd euró összegű támogatás áll rendelkezésre a legnagyobb mértékben érintett háztartások megsegítésére. Fontos azonban, hogy a rendszer költségvetésének jelentős része - akár 200 milliárd euró - megfelelő elosztása és közösségi elfogadottsága kulcsszerepet játszik a sikeres megvalósításban.
A szabályozás ugyanakkor jelentős áremelkedéseket hozhat az üzemanyag- és fűtési költségekben.
Egy tonna szén-dioxid kibocsátása esetén, ha az ár 45 euróra emelkedik, akkor egy liter benzin ára akár 10 eurócenttel is megemelkedhet. Amennyiben az energiahatékonysági fejlesztések és az elektromos mobilitásra való átállás nem tud lépést tartani a szűkülő kibocsátási egységek kínálatával, az árak még tovább emelkedhetnek. Ez a helyzet pedig komoly társadalmi feszültségeket és elégedetlenséget szülhet a lakosság körében.
A szakértők és az Európai Bizottság egyöntetűen hangsúlyozzák, hogy a tagállamoknak sürgősen neki kell állniuk az ETS2-vel összefüggő előkészületeknek. Eleanor Scott, a Carbon Market Watch szakértője figyelmeztet arra, hogy az ETS2 nem jelent megoldást minden problémára:
Az emissziók csökkentésének és a rendszer elfogadottságának biztosítása érdekében elengedhetetlen, hogy megfelelő kiegészítő intézkedéseket vezessünk be. A szakértők véleménye szerint az ETS2 program sikeressége szorosan összefonódik azzal, hogy a tagállamok mennyire hajlandók aktívan hozzájárulni a szociális és klímapolitikai célok megvalósításához. A közös erőfeszítések és a politikai elkötelezettség kulcsfontosságúak a fenntartható jövő érdekében.