Cseréld le a villanymotor és érintőképernyő kombinációját egy izgalmas V8-as erőforrásra és a klasszikus kézi váltóra!
Kilenc évtizednyi háttérmunkát követően egy német beszállító úgy határozott, hogy megalkotja saját szupersportautóját. A tervek és a partnerek egyaránt lenyűgözőek és ígéretesek.
A Capricorn egy 1933 óta működő német családi vállalkozás, amely a könnyű anyagszerkezetek terén vívott ki magának hírnevet. Tevékenysége nemcsak az autóiparra terjed ki, hanem az egészségügyi berendezések, a légi közlekedés, a hadiipar és természetesen a motorsport világában is jelentős szerepet játszik. A cég szakértelme kiterjed a kompozit anyagokra, kovácsolásra, esztergálásra, öntésre és a modern 3D nyomtatásra, így képes a legkülönbözőbb gyártástechnológiákban otthonosan mozogni. Ennek eredményeként számos neves versenycsapat, többek között F1-es, LMP1-es WEC, WRC és Dakar-csapatok számára készítettek már precíziós alkatrészeket.
Hosszú évek során, a tudás és tapasztalat felhalmozásának köszönhetően, végül elérkezettnek látták az időt, hogy saját maguk is belevágjanak az autógyártás világába. A Porschéval, Bugattival, McLarennel és más ikonikus márkákkal töltött idő alatt világosan körvonalazódtak az elképzeléseik arról, hogy mitől válik egy sportautó igazán tökéletessé. Hogy a vízióik valóra válnak-e, az még a jövő titka, de a szükséges alapanyagok és ötletek már a birtokukban vannak.
A Zagato által megálmodott dizájn azonnal felkelti a figyelmet, hiszen a nevéhez fűződő hírnév nem véletlen. A Capricorn vezérigazgatójának és a Zagato főnökének régóta tartó barátsága természetes alapot biztosított az együttműködéshez. A tervezők szabad kezet kaptak, csupán annyit kértek tőlük, hogy a divatos megoldások helyett időtlen formákat alkossanak. Ez a filozófia a részletekben is megmutatkozik: elvetették a modern, látványos innovációkat, mint például a visszapillantó kamerákat, és a nagyméretű légterelőket is kizárták. Ehelyett a padlólemez tervezésére és a karosszérián belüli levegőáramlás optimalizálására összpontosítottak, így érve el a kívánt leszorítóerőt.
A koncepció lényege az volt, hogy ahelyett, hogy egy szűk sebességtartományban kiemelkedő leszorítóerőt biztosítanánk, inkább egy folyamatosan, de mérsékelten jelenlévő erőhatást alkalmazzunk, amely mindig a rendelkezésünkre áll. Ennek köszönhetően az autó stabilan tapad az útfelülethez, így a tervezők reményei szerint akár a hétköznapi sofőrök is könnyedén, stresszmentesen élvezhetik a vezetést.
A zsigeri vezetési élmény eléréséhez a mérnökök nem a hibrid vagy tisztán elektromos megoldásokban gondolkodtak, hanem egy Fordtól beszerzett V8-as motort választottak, amelyet kompresszorral toldottak meg. A vezérlőrendszer, a száraz karteres olajozás, a hűtés, valamint minden egyéb kiegészítő rendszer saját fejlesztésű. Az eredmény lenyűgöző: a motor maximális teljesítménye 900 lóerő, míg a forgatónyomaték eléri az 1000 Nm-t.
A teljes mértékben szénszálas anyagból készült vázszerkezet – amely nemcsak a monocoque teknőt, hanem az első és hátsó segédvázakat, a gyűrődőcellákat és a karosszériapanelek is karbon kompozitból lettek kialakítva – lehetővé teszi, hogy az autó száraz tömege mindössze 1,2 tonnára csökkenjen. Ennek köszönhetően az autó álló helyzetből kevesebb mint 3 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, míg a végsebessége elérheti a 360 km/órát.
Az autó még dinamikusabb teljesítményre is képes lett volna, ám az ötletgazdák a mechanikus megoldások mellett döntöttek. Ennek eredményeként egy ötfokozatú kézi váltót építettek be, dogleg fokozatkiosztással. Ez azt jelenti, hogy a ritkán használt egyes fokozat bal alul helyezkedik el, ami különleges érdekességet ad a váltási élményhez egy ilyen típusú járműben.
A fékeknél szerencsére nem ragaszkodtak a dobfékekhez: helyette karbon-kerámia tárcsákat és a Brembótól származó, hatdugattyús nyergeket szereltek fel. A 21 colos, saját tervezésű keréktárcsák készülhetnek könnyűfém ötvözetből vagy szénszálas kompozitból.
A jármű futóműve kettős keresztlengőkaros, nyomórudas felépítésű, amelynek rugózó és csillapító elemeit a neves Bilstein szállította. A lengéscsillapító három különböző beállítási lehetőséggel rendelkezik: normál, sport és verseny, amelyeket a kormányon található kapcsolóval lehet aktiválni. Külön érdekesség, hogy alacsony sebességnél elektromos szervó támogatja a manőverezést, míg nagyobb sebességnél a rásegítés automatikusan deaktiválódik, így a sofőr közvetlen kapcsolatban áll a kerekekkel és az aszfalttal, maximális kontrollt biztosítva a vezetés során.
Nincs szervó, nincs turbó, sem duplakuplungos váltó: a Capricorn 01 Zagato tervezői mereven ragaszkodtak a sportautózás esszenciájához. Ennek értelmében nincsenek érintőképernyők sem, és a külső visszapillantót sem helyettesíti kamera - van viszont tolatókamera, diszkréten elrejtett kijelzővel.
A szénszálas belső tér lenyűgöző eleganciáját az alumínium és titán kapcsolók emelik ki, míg az ülések a legkiválóbb Connolly bőrrel vannak borítva, a tető pedig egy prémium Alcantara réteget kapott. Az ügyfél igényei szerint azonban bármilyen anyagválasztás lehetséges. A műszeregység három elegáns analóg órából áll, középen a fordulatszámmérő dominál, amely a vezetés élményét még különlegesebbé teszi.
Az ülések fixek, helyette a kormány, a pedálok és a sebességváltó (!) tologatható, utóbbi 80 mm-rel előrébb vagy hátrébb húzható. A praktikumot 110 literes elülső csomagtartó fokozza.
Az autóból csupán 19 példány készül, azonban a gyár kapacitása évente akár 200 jármű előállítására is lehetőséget biztosít. A vállalat nem csupán egy egyszeri projektként tekint az autógyártásra; ambiciózus terveik között szerepel több új modell bevezetése a jövőben.
A végén tartogattuk az árat, hogy a kíváncsiság és az izgalom minél tovább fennmaradjon: a teljes európai homologizációval rendelkező 01 Zagato ára ugyanis nettó 2,95 millió euró, ami körülbelül 1,16 milliárd forintnak felel meg.
Könnyedén észlelhetjük a hasonlóságot a Capricorn autója és a Zagato korai dizájnjai között:





