Vitézy Dávid: Ez a terv rendkívül reális, és bízom benne, hogy mindenki a saját képzeletére támaszkodva fogja értelmezni.
Hallom, hogy a MÁV új vezetőinek kínkeserves erőfeszítések árán sikerült előállniuk tíz olyan ígéretes célkitűzéssel, melyeket Lázár János 2026-ig garantálhat. Ez a helyzet különösen érdekes, hiszen a miniszterre egyre inkább rátapadnak a működési problémák, amelyek jelentős részben az ő döntései – a források megvonása, a projektleállítások és a sikertelen átszervezések – következményei.
- reagált Lázár János szerdai bejelentéseire Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár a Facebookon.
Ahogy megfogalmazta, a minisztérium által bemutatott tíz pont között számos olyan elképzelés található, amelyek naivnak, megvalósíthatatlannak vagy éppen értelmetlennek tűnnek. Mindenesetre egy dolog világosan kiderül: a politikai verseny fokozódása érezhető hatással bír.
"Ezennel bevezetésre kerül, hogy minden egyetemista a 945 forintos vármegyebérletéből 94 forintot visszakap, amennyiben a vonata havi ötször húsz percnél hosszabb késéssel érkezik. Ezenkívül, ha a népszerű, 8 kocsis balatoni InterCity, amelyen akár 5-600 utas is utazhat, nem rendelkezik működő klímával, egy 45 üléses busz is csatlakozik majd a járathoz. Valóban ambiciózus elképzelés, és kíváncsian várom, hogy a valóságban miként valósul meg mindez."
Nem is sejtettük, hogy Lázár ennyire szó szerint veszi a dolgokat, hiszen úgy tűnik, hogy a vasúti fejlesztés terén a legnagyobb álma egy vár építése a legkevésbé kívánatos alapanyagból. Így hát a legnagyobb ambícióval bíró vasúti projekt Magyarországon végül az állomási vécék felújítása lett.
- fogalmazott Vitézy, egyedi stílusával és kifejező módon.
Kiemelte, a tavaly még 3000 milliárdos, akkor épp öt pontos óriási vasútfejlesztési ígéretekből nem lett semmi, már a pontok közül is eltűntek. Maradt ez az összesen 20 milliárd forintnyi tíz pont, a komoly pálya- vagy pályaudvar-fejlesztések, új járműbeszerzések mind eltűntek már a beígért pontok közül is. Továbbra is a MÁV új Kopaszi gáti üvegpalotája a legnagyobb magyar hazai forrásból finanszírozott vasúti beruházás - sőt, lassan az egyetlen. A Lázár János által leállított vasúti nagyberuházások pedig továbbra is a fiókban pihennek, fűzte hozzá.
Egyszerre mulatságos és szívszorító, ahogyan a semmiből próbálnak valami nagyot varázsolni. A MÁV vezérigazgatója a mai bejelentés kapcsán úgy posztolt, mintha a régi, 40-50 éves IC-kocsik reaktiválása valami újdonság lenne, miközben valójában alkatrészhiány miatt állnak a síneken. De a kormányzati kommunikáció már egy órával később átírta a történetet, és hirtelen 100 új IC-kocsi érkezéséről kezdtek el beszélni. Hát, nem mindegy, hogy régi romokat fényezünk vagy új csodákat ígérünk?
- A fővárosi képviselő kifejezte véleményét.
"Míg Csehország vagy Lengyelország 1000 milliárd forint fölött költ csak idén vasútfejlesztésre, és arról beszélnek az ottani miniszterek, hogy melyik vonalon mikor lesz 200 km/h sebesség, nálunk Lázár ma már egyenesen irreálisnak minősítette az ilyen sebesség elérését Magyarországon. Az összevethető méretű cseh vagy az osztrák beruházási szint kettő, azaz 2 százalékát sem költi Magyarország az idei költségvetésben vasútfejlesztésre. Marad tehát a lassú haladás, késő vonatok, régi járművek, de legalább tisztább lesz a WC (ha teljesül a mai ígéret) és kapunk vissza egy kis pénzt, ha eleget panaszkodunk" - írta.