Európát és Ázsiát összekapcsoló híd költségei megegyeznek a mohácsi Duna-híd építési kiadásaival.


Két olyan híd épül mostanában, amelynek az ára a mohácsihoz fogható: az egyik egy Európa és Ázsia közötti függőhíd, a másik egy német autópálya hídja. Ha a mérethez viszonyítva nézzük, mindkettőt előzi a mohácsi.

A mohácsi Duna-híd költsége, a kapcsolódó utak figyelembevételével, 295 milliárd forintot tesz ki, azonban egy kormányhatározat alapján ez az összeg várhatóan 360 milliárd forintra emelkedhet. A G7 elemzése révén fény derült arra, hogy ez az ár hogyan viszonyul a nemzetközi szintű projektek költségeihez.

A portál két olyan hídépítést talált Európában, amelynek az összköltsége ehhez mérhető: a németországi A40-es autópálya Rajna-hídja, amely a leállósávokkal együtt nyolcsávos, valamint a török 1915 Canakkale híd, amely Európát Ázsiával köti össze, és a szélessége duplája a mohácsinak. De ha ezeket a hosszuk és szélességük alapján méretarányosan vetjük össze a magyarral, akkor máris az látszik: a mohácsi híd a kormány számítása szerint 10,2, a reális költségek alapján inkább 14,1 millió forintba kerül négyzetméterenként, míg a török függőhídnak 7,4, a németnek 5,2 millió forintért épül meg egy négyzetmétere.

A kihasználtság tekintetében a következő adatokra támaszkodtak: a környéken zajló forgalom három fő úton óránként összesen 1360 jármű halad át, amely az egységjárművek számát jelenti (itt a teherautók 2-3, a buszok pedig 2-2,5 szoros szorzóval számítanak). Ez sávonként 680 járművet jelent. Ezzel szemben sávonként és óránként 1400 egységjármű a megfelelő forgalmi szint.

Related posts